Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. I SA/Bk 87/23

Podatek od nieruchomości

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marcin Kojło (spr.), Sędziowie asesor sądowy WSA Justyna Siemieniako, sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 kwietnia 2023 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi H. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] grudnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia łącznego zobowiązania pieniężnego na 2022 rok oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] lipca 2022 r. nr [...] Burmistrz Miasta B. ustalił H. K. (dalej powoływana jako: skarżąca, podatniczka) łączne zobowiązanie pieniężne na 2022 r. w kwocie 921 zł.

Do podstawy opodatkowania organ I instancji przyjął dane z ewidencji gruntów oraz powierzchnie budynków wskazane przez stronę w informacji

o nieruchomościach złożonej w 2018 r. (i w piśmie z dnia [...] stycznia 2022 r.):

a) podatek od nieruchomości: (-) 107,70 m2 budynku mieszkalnego, (-) 30,90 m2 budynku pozostałego ("gospodarczego"), (-) 1.625 m2 gruntów pozostałych,

b) podatek rolny: (-) 0,6871 ha użytków rolnych (uwzględniono fakt posiadania gospodarstwa rolnego oraz ustawowe zwolnienia),

c) podatek leśny: (-) 0,1137 ha lasów.

W następstwie wniesionego przez skarżącą odwołania, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w B.1 decyzją z dnia [...] grudnia 2022 r. nr [...] utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.

W jej uzasadnieniu organ odwoławczy stwierdził, że poza sporem pozostaje zasadność opodatkowania użytków rolnych podatkiem rolnym i lasów podatkiem leśnym. Strona nie zgadza się jednak z wymiarem podatku od nieruchomości od "gruntów pozostałych", twierdząc że grunty te powinny podlegać podatkowi rolnemu.

Kolegium wskazało na sposób klasyfikowania w ewidencji gruntów jako kryterium rozgraniczające zakresy przedmiotowe podatków rolnego i od nieruchomości. Podniosło, że wbrew oczekiwaniom skarżącej organy podatkowe nie mają prawa do ingerowania w dane zawarte w ewidencji gruntów. Właściciele, którzy nie zgadzają się z opisem gruntu zawartym w ewidencji, powinni złożyć do starosty stosowny wniosek o dokonanie odpowiednich zmian obrazujących rzeczywisty charakter użytku. Do czasu dokonania takiej zmiany, organy podatkowe biorą pod uwagę wyłącznie dotychczasowe dane z ewidencji gruntów i nie uwzględniają żądnych zarzutów kierowanych pod adresem organu ewidencyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00