Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 15 marca 2023 r., sygn. II SA/Bd 16/23

Samorząd terytorialny

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Piechowiak Sędziowie sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) sędzia WSA Jarosław Wichrowski po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 15 marca 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Bydgoszcz-[...] na uchwałę Rady Miasta z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia diet dla radnych i przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy Bydgoszcz – Południe w Bydgoszczy wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim nr XXXVI/277/21 z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie ustalenia diet dla radnych i przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych, domagając się stwierdzenia jej nieważności w całości. Skarżący zarzucił podjęcie uchwały z istotnym naruszeniem prawa tj. art. 88 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. w zw. z art. 2 pkt 1, art. 3, art. 4 ust. 1 i 2 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 1461) oraz art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022, poz. 559) poprzez zaniechanie ogłoszenia zaskarżonej uchwały w wojewódzkim dzienniku urzędowym, pomimo że stanowi akt prawa miejscowego, a warunkiem jej wejścia w życie jest ogłoszenie w dzienniku urzędowym.

Skarżący podniósł, że przedmiotowa uchwała zawiera normy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, nie odnosi się do wskazanych imienni osób, lecz każdej osoby pełniącej określone w niej funkcje, posiadającej określone cechy w postaci pełnienia tej funkcji. Odnosi się nadto do powtarzalnych stanów faktycznych i zachowań. Uchwała ta stanowi zatem akt prawa miejscowego, czyli akt prawa powszechnie obowiązujący. W tym zakresie skarżący powołał się na orzecznictwo sądowe. Zakwalifikowanie uchwały rady gminy do tej kategorii pociąga natomiast za sobą konieczność jej publikacji zgodnie ze wskazanymi na wstępie przepisami konstytucji oraz ustaw. Zaskarżona uchwała nie została jednak opublikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W § 7 wskazano, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 listopada 2021 r. Zdaniem Prokuratora przedmiotowa uchwała, z uwagi na powyższe nie weszła w życie, a tym samym nie nabyła mocy prawnej. Brak koniecznej publikacji jako warunkującej wejścia aktu normatywnego w życie stanowi istotne naruszenie prawa, skutkujące nieważnością uchwały w całości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00