Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 19 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Sz 1055/22
Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Asesor WSA Krzysztof Szydłowski (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi S. Spółki z o.o. w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławczego w S. , postanowieniem z [...] września 2022 r. nr [...], po rozpatrzeniu zażalenia S. Sp. z o.o. z siedzibą w W., orzekło o utrzymaniu w mocy postanowienia Starosty G. z dnia [...] maja 2022 r. znak:[...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji Burmistrza M. o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy 4MW lub elektrowni łącznej mocy do 4 MW wraz z towarzyszącą infrastrukturą, na nieruchomościach oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr [...], położone w obrębie Z., gmina M..
Jak podał w uzasadnieniu organ odwoławczy, w ocenie Starosty G. brak było podstaw do pozytywnego uzgodnienia przedłożonego projektu decyzji z uwagi na to, iż działki o nr: [...] posiadają użytek w klasie R IIIb. Ten zapis oraz charakter zabudowy przedmiotowej nieruchomości wskazuje, że niniejszy przypadek należy rozpatrywać w świetle spełnienia wymogów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych wynikających z jej art. 7.
Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych, w przypadku gruntów rolnych klasy III, przeznaczenie ich na cele nierolnicze i nieleśne wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Przy czym z ustaleń organu I instancji wynika, iż przedmiotowa nieruchomość nie spełnia łącznie warunków określonych w ust. 2a powyższego przepisu, w którym wskazano na sytuacje w których nie jest wymagana zgoda ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. W szczególności jest położona jest w większej odległości niż 50 metrów od drogi publicznej, nie znajduje się w obszarze zwartej zabudowy a ponadto w analizowanym obszarze nie znajduje się w wyznaczonych przez ustawodawcę odległościach żadna działka budowlana w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.