Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Kr 1119/22

Podatek dochodowy od osób fizycznych

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: SWSA Bogusław Wolas (spr.) Sędziowie: WSA Grzegorz Klimek WSA Michał Niedźwiedź po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 sierpnia 2022 r. nr 0114-KDIP2-2.4011.393.2022.7.AP w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz A. K. kwotę 200 zł (słownie złotych: dwieście) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W interpretacji z dnia 2 sierpnia 2022 r Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za nieprawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku przez A. Z. w zakresie ustalenia możliwości zaliczenia wydatków na nabycie waluty wirtualnej w drodze "kopania" do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako u.p.d.o.f.).

We wniosku o wydanie interpretacji przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Zajmuje się wydobywaniem (produkowaniem) walut wirtualnych. Prowadzi czynności polegające na tzw. kopaniu (pozyskiwaniu) waluty wirtualnej (ang. mining) metodą "Proof of Work" przy użyciu urządzeń elektronicznych (np. kart graficznych GPU. Waluty wirtualne są walutami wirtualnymi w rozumieniu art. 5a pkt 33 u.p.d.o.f. Ich nabywanie i zbywanie jest prowadzone poza działalnością gospodarczą. Wydobywanie walut wirtualnych następuje wyłącznie na własny rachunek. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2022.593 ze zm., dalej: ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy). Skutkiem tych operacji będzie pozyskanie waluty wirtualnej, ale nie od innego podmiotu. Istotą kopania jest bowiem uzyskanie waluty wirtualnej w sposób "pierwotny" wskutek wykonywania obliczeń matematycznych za pomocą urządzeń elektronicznych - kopanie danej waluty wirtualnej zwiększa jej podaż. Waluta wirtualna uzyskana w ten sposób będzie sprzedawana przez Wnioskodawcę. Kopanie waluty wirtualnej generować będzie po stronie Wnioskodawcy określone wydatki m.in. na zakup sprzętu przeznaczonego do kopania waluty wirtualnej oraz na energię elektryczną zużywaną w tym celu (proces kopania jest energochłonny). Co istotne, bez zakupu odpowiedniego sprzętu przeznaczonego do kopania waluty wirtualnej oraz bez zakupu energii elektrycznej, niemożliwe jest kopanie waluty wirtualnej metodą "Proof of Work".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00