Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 18 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Ke 579/22

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), po rozpoznaniu w dniu 18 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] r. znak: [...] w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 29 sierpnia 2022 r. znak: SKO.PS-80/4716/2437/2022 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach (zwane dalej "SKO"), po rozpatrzeniu odwołania A. G., utrzymało w mocy decyzję wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta Kielce z 4 lipca 2022 r. znak: MOPR-UR.5102.16733.6.2022 o odmowie przyznania pomocy społecznej w formie jednorazowej i bezzwrotnej zapomogi w postaci zasiłku celowego na miesiąc maj 2022 r. w kwocie 417,00 zł.

W uzasadnieniu wydanej decyzji wskazano, że organ I instancji rozpatrzył wniosek A. G. o wyłączenie pracowników MOPR w Kielcach, wydając postanowienia odmowne w tym zakresie. W ocenie SKO, postanowienia te zawierają argumentację pozwalającą na uznanie, że nie zachodzą okoliczności, które mogą wywołać wątpliwość co do bezstronności wskazanych pracowników w niniejszej sprawie. Z treści wydanych postanowień wynika, że zostały one zindywidualizowane w stosunku do każdego ze wskazanych przez stronę pracowników organu poprzez wskazanie, jaki jest zakres zadań danego pracownika, czy ma kontakt ze stroną i jaka jest częstotliwość tych kontaktów, udziału danego pracownika w postępowaniu z wniosku strony. Nie ma zatem podstaw do kwestionowania wiarygodności ustaleń co do tego, że pracownicy przy wykonywaniu powierzonych im zadań są bezstronni, obiektywni i rzetelni.

Dalej organ wskazał, że zachowanie skarżącego opisane w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji jest równoznaczne z brakiem współpracy z jego strony. A. G., pomimo kilkukrotnych prób przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego i pisemnego informowania o konieczności dopełnienia formalności, konsekwentnie nie otwierał drzwi pracownikom socjalnym. Uniemożliwiło to ustalenie sytuacji faktycznej i bytowej odwołującego się. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego przez osobę ubiegającą się o świadczenia z pomocy społecznej stanowi zaś podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (art. 107 ust. 4a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, t.j. Dz.U. 2021 r. poz. 2268, zwanej dalej "u.p.s."). Postawa odwołującego, w ocenie organu odwoławczego, świadczy o tym, że nie jest on zainteresowany uzyskaniem wsparcia ze strony organu pomocy społecznej, gdyż uniemożliwianie przeprowadzenia wywiadu środowiskowego skutkuje wydaniem decyzji negatywnej dla strony - czego odwołujący był świadomy wskutek kierowanych do niego pouczeń.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00