Wyrok WSA w Opolu z dnia 30 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Op 269/22
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Beata Kozicka po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 30 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi O. S.A. w O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 7 lipca 2022 r., nr BP.501.1365.2021.1001.OP8.240790 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 lipca 2021 r., nr WITD.DI.0152.VIII0303/15/21, 2) zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz strony skarżącej O. S.A. w O. kwotę 1117 (tysiąc sto siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez O. S.A. w O. (zwane dalej również Spółką lub skarżącą) jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej w skrócie: GITD) z dnia 7 lipca 2022 r., nr BP.501.1365.2021.1001.OP8.240790, którą utrzymano w mocy decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej w skrócie: OWITD) z dnia 15 lipca 2021 r., nr WITD.DI.0152.VIII0303/15/21, nakładającą na Spółkę karę pieniężną w kwocie 5000 zł za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Decyzją z dnia 15 lipca 2021 r. OWITD nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 5000 zł za naruszenie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 919, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, polegające na niewłaściwej obsłudze lub odłączeniu homologowanego i sprawnego technicznie tachografu, skutkujących nierejestrowaniem na wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi.
Rozstrzygnięcie zostało wydane na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy i art. 32 ust. 1, art. 33 ust. 1 oraz art. 34 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 s. 1), dalej: rozporządzenie nr 165/2014, a także na podstawie ustaleń kontroli ujętych w protokole nr [...] 26 czerwca 2021 r.