Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 13 września 2022 r., sygn. II SA/Wr 154/22

Zagospodarowanie przestrzenne

Dnia 13 września 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński Asesor WSA Marta Pawłowska (spr.) Protokolant: starszy specjalista Marta Klimczak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 13 września 2022 r. sprawy ze skargi A. T., J. K., C. M. i J. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji celu publicznego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

W rozpoznawanej sprawie z wnioskiem o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzenia inwestycyjnego, nazwanego "Rewitalizacja jeziora na O. P.", polegającego na budowie urządzeń do doprowadzania wód opadowych lub roztopowych do zbiornika wodnego w parku, przy ulicy J. we W., wraz z urządzeniami oczyszczającymi te wody, z systemem regulacji poziomu wody a także przebudową sieci kanalizacji deszczowej z możliwą przebudową kolidującego uzbrojenia i urządzenia terenu budowy wystąpił inwestor - Gmina W.

We wniosku wskazano, że celem inwestycji jest zatrzymanie procesu wysychania i eutrofizacji sztucznego zbiornika "Jezioro na o. P.". Wyjaśniono, że w związku z postępującym stanem wysychania i eutrofizacji zbiornika, ujmowanego corocznie przez Gminę w wykazie kąpielisk miejskich, zaprojektowane sieć umożliwiającą doprowadzania wód opadowych z okolicy do zbiornika, wraz z aparaturą pozwalająca na dokładne oczyszczanie doprowadzanie tych wód, w tym z substancji ropopochodnych oraz możliwością kontrolowania ilości doprowadzanych wód.

Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, decyzją numer [...] z dnia [...], Prezydent Wrocławia ustalił na rzecz Gminy W. lokalizację inwestycji celu publicznego dla opisanego zamierzenia. Organ pierwszej instancji wyjaśnił, że planowane zamierzenie jest inwestycją celu publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (ustawa z dnia 27 marca 2003 r., Dz.U.2022.503 t.j., dalej jako "p.z.p."), bowiem jest ono działaniem o znaczeniu gminnym, wpisującym się w realizację celu publicznego, o którym mowa w art. 6 pkt 9c ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej w skrócie jako "u.g.n."), którym jest wydzielanie gruntów pod publicznie dostępne samorządowe: ciągi piesze, place, parki, promenady lub bulwary, a także ich urządzanie, w tym budowa lub przebudowa. Wnioskowane zamierzenie jest jednocześnie inwestycją celu publicznego, o którym mowa w art. 6 pkt 4 tej ustawy, którym jest z kolei budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00