Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 sierpnia 2022 r., sygn. II SA/Kr 567/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Tuszyńska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel Sędzia WSA Sebastian Pietrzyk po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 4 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi J. C. na decyzję nr 77/2022 Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 2 marca 2022 r. znak:WOB.7721.68.2021.PBRZ w przedmiocie umorzenia postepowania administracyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie na rzecz skarżącego J. C. kwotę 500 zł (pięćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W dniu 8 września 2016 r. pracownicy Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Limanowej przeprowadzili kontrolę robót budowlanych wykonywanych na działce nr ew. [...] w Mszanie Górnej. W wyniku kontroli stwierdzono, że działka ew. nr [...] posiada ogrodzenie - fundament betonowy o wysokości ok. 0,90 - 0,75 m szer. ok. 0,25 - 0,46 m, w którym zabetonowano słupki, pomiędzy którymi rozciągnięto siatkę, wysokość siatki i słupków do fundamentu 1,48 m. W dniu 27 stycznia 2017 r. przeprowadzona została kolejna kontrola, w wyniku której stwierdzono, że wysokość przedmiotowego ogrodzenia wynosi 2,05 - 2,20 m. Dodano też, że J. C. wskazała, że brama ww. ogrodzenia otwierana jest w kierunku drogi, a całe ogrodzenie zawęża drogę dojazdową i przechyla się w kierunku drogi.

Decyzją z dnia 1 marca 2017 r. nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Limanowej umorzył w całości postępowanie administracyjne w sprawie wybudowanego ogrodzenia działki ew. nr [...] położonej w miejscowości M. G., gmina Mszana Dolna. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane budowa ogrodzeń nie wymaga pozwolenia na budowę. Zgodnie zaś z art. 30 ust. 1 pkt 3 Prawa budowlanego zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanego wymaga budowa ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m. W związku z tym budowa ogrodzenia objętego przedmiotowym postępowaniem nie wymagała pozwolenia na budowę, jak też zgłoszenia temu organowi. Organ wskazał również, że wybudowanie ogrodzenia międzysąsiedzkiego w sposób naruszający granice nieruchomości sąsiednich, nie może stanowić dla organu nadzoru budowlanego podstawy od wydania nakazu rozbiórki ogrodzenia w trybie postępowania administracyjnego. Wszelkie kwestie dotyczące naruszenia własności, czy też utrudnień w korzystaniu z określonej nieruchomości gruntowej nie mają charakteru sprawy administracyjnej, lecz stanowią sprawę cywilną należącą do właściwości sądów powszechnych. PINB w Limanowej uznał zatem, że w sprawie doszło do bezprzedmiotowości postępowania, gdyż brak było administracyjnoprawnych podstaw do władczej ingerencji w formie decyzji administracyjnej, polegającej na sformułowaniu nakazu lub zakazu określonego zachowania wobec adresatów decyzji administracyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00