Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 lipca 2022 r., sygn. II SA/Kr 627/22

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Darmoń Sędziowie: WSA Agnieszka Nawara – Dubiel WSA Mirosław Bator (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Towarzystwa [...] w O. na decyzję Wojewody [...] z dnia 16 marca 2022 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę skargę oddala

Uzasadnienie

Starosta Gorlicki decyzją z dnia 6 października 2021 r. nr 990/2021 działając na podstawie art. 104 K.p.a., art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane oraz art. 89, 92 i 93 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z art. 26 i 27 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dla Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych [...] Sp.z.o.o. na inwestycję pn.: "Budowa instalacji energetycznego wykorzystania frakcji palnych uzyskiwanych z przetwarzania odpadów w Gorlicach" na działkach ewidencyjnych nr: [...] i [...] w obrębie Gorlice, obejmującej swoim zakresem realizację: głównego budynku procesowego, w skład którego wchodzą: hala rozładunku, hala bunkra, kotłownia IOS wraz z kominami, maszynownia, nastawnia, sprężarkownia, pomieszczenie elektryczne, skraplacze; wiaty żużla, budynku portierni, pompowni przeciwpożarowej, budynku odzieży ochronnej, stacji uzdatniania wody, stacji i pompowni oleju rozruchowego, chłodni wentylatorowej, agregatu diesla, silosu wapna hydratyzowanego i węgla aktywnego wraz ze zbiornikiem, silosów na pyły i popioły lotne, osadnika, stacji wody amoniakalnej, zbiornika wody przeciwpożarowej, pompowni ścieków sanitarnych, pompowni ścieków deszczowych, zbiornika na ścieki deszczowe, separatora substancji ropopochodnych, zbiornika bezodpływowego na ścieki przemysłowe, stanowiska do mycia i dezynfekcji kół, wagi samochodowej, estakady technologicznej, stacji dezodoryzacji, zbiornika na ścieki z odwróconej osmozy oraz dojazdów, dojść, placów manewrowych i parkingu (4 mp.). W uzasadnieniu organ wskazał, że organ administracji architektoniczno-budowlanej w ramach postępowania o pozwolenie na budowę dokonuje analizy i wyznacza obszar oddziaływania obiektu w sposób indywidualny dla każdej inwestycji uwzględniając funkcję, formę i konstrukcję projektowanego obiektu, a także inne jego cechy charakterystyczne oraz sposób zagospodarowania terenu znajdującego się w otoczeniu projektowanej inwestycji. W rozpatrywanym przypadku, w sprawie pozwolenia na budowę wymagającego udziału społeczeństwa zgodnie z przepisami u.o.o.ś., dyspozycja zawarta w art. 28 ust. 4 ustawy prawo budowlane, wyłącza stosowanie ust. 2 tegoż artykułu. Biorąc zatem pod uwagę analizę obszaru oddziaływania przeprowadzoną w oparciu o przepisy techniczno-budowlane dokonaną przez organ architektoniczno-budowlany, informację o obszarze oddziaływania obiektu sporządzoną przez projektanta w projekcie budowlanym oraz kwestię kręgu stron rozstrzygniętą w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, w niniejszym postępowaniu należało przyjąć ogólną zasadę wyrażoną w art. 28 k.p.a., ustalając krąg stron postępowania w osobach właścicieli bądź użytkowników wieczystych nieruchomości położonych w bezpośrednim sąsiedztwie terenu przeznaczonego pod inwestycję. Tym samym, w dniu 9 lutego 2021 r. strony zostały zawiadomione o toczącym się postępowaniu oraz poinformowane o przysługujących im prawach, w tym o możliwości zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym i wniesieniu ewentualnych uwag lub zastrzeżeń. Działając na podstawie art. 86 u.o.o.ś., zgodnie z dyspozycją zawartą w decyzji Burmistrza Miasta Gorlice z dnia 8 kwietnia 2016 r. o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, organ administracji architektoniczno-budowlanej, w ramach prowadzonego postępowania o udzielenie pozwolenia na budowę, podjął czynności zmierzające do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W związku z powyższym pismem z dnia 17 lutego 2021 r. zwrócił się z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie o uzgodnienie o brakujące egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, RDOŚ wszczął postępowanie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia pn. "Budowa instalacji energetycznego wykorzystania frakcji palnych uzyskiwanych z przetwarzania odpadów w Gorlicach ". Starosta Gorlicki zgodnie z art. 33 ust. 1 u.o.o.ś. obwieszczeniem z dnia 17 czerwca 2021 r. podał do publicznej wiadomości, że przystąpiono do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. Postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie uzgodnił realizację wskazanego przedsięwzięcia. Według analizy wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko zawartej w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie powodować przekroczenia wartości dopuszczalnych hałasu na terenach chronionych pod względem akustycznym. Najbliższe tereny chronione akustycznie znajdują się w odległości ok. 100 m od terenu lokalizacji przedsięwzięcia. W związku z tym RDOŚ podtrzymał konieczność wykonania analizy porealizacyjnej w zakresie dotrzymania standardów akustycznych dla terenów wymagających ochrony przed hałasem, wskazując przy tym, że w razie stwierdzenia przekroczeń wartości dopuszczalnego poziomu hałasu winny zostać zastosowane odpowiednie środki ochrony. Odnosząc się do wpływu przedsięwzięcia na jakość powietrza atmosferycznego RDOŚ wskazał, iż obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń wykazały, że dla zaproponowanego systemu oczyszczania spalin (metoda półsucha, filtr tkaninowy (workowy), metoda SNCR) oraz przy zastosowaniu przewidzianych w raporcie rozwiązań ograniczających emisję zanieczyszczeń z pozostałych źródeł na terenie zakładu, eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu poza granicami terenu, do którego tytuł prawny posiada Inwestor. Ponadto RDOŚ zwrócił uwagę, że w przypadku pyłu PM2,5 wartość tła zanieczyszczeń (wartość stężenia średniorocznego w rejonie lokalizacji instalacji) sięga wartości dopuszczalnej stężenia uśrednionej dla okresu roku kalendarzowego (na etapie sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko wynosiła 20ug/m3), niemniej jednak wartości stężeń generowane przez emisję z zakładu są na niskim poziomie i nie wpływają w znaczący sposób na stopień zanieczyszczenia powietrza na terenie Gorlic.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00