Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Ol 315/22
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi T. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w P. na decyzję Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie rozbiórki obiektu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 14 października 2021 r., po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w B. (dalej jako: "PINB", "organ
I instancji") nakazał inwestorowi - A. Sp. z o.o. z siedzibą w P. (dalej jako: "Skarżąca", "Spółka", "Strona") rozbiórkę zbiornika żelbetowego bezodpływowego o pojemności V=10,0 m3 położonego w miejscowości [...], dz. nr [...], obr. Z., gm. P.
i uporządkowanie terenu po rozbiórce.
W uzasadnieniu decyzji opisano stan faktyczny i podano przepisy mające zastosowanie w sprawie. Wskazano, że okolicznością bezsporną jest wybudowanie przez Spółkę przedmiotowego zbiornika na części działki nr [...], wydzierżawionej od Gminy P.
Z uzyskanych od Gminy informacji wynika, że Gmina nie wyraziła zgody na budowę zbiornika, a w dniu 20 marca 2020 r. wypowiedziano Spółce dalszą dzierżawę nieruchomości.
Podniesiono, że ani w umowie z dnia 16 lipca 2012 r. o świadczenie usług rekultywacji, ani w umowie z dnia 12 września 2012 r. o dzierżawie części działki [...]
w zakresie prac nie określono budowy zbiornika. W pkt. 2 decyzji Burmistrza P.
z dnia 5 marca 2012 r. o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamknięcia
i rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, położonego
w miejscowości [...], organ ustalił zasady zamknięcia i przeprowadzenia rekultywacji składowiska, obejmujące budowę 8 studni odgazowujących, budowę otwartych rowów opaskowych oraz budowę ziemnego szczelnego bezodpływowego zbiornika wód opadowych i roztopowych. Podobnie w decyzji Starosty B. (dalej jako: "Starosta") z dnia 21 sierpnia 2012 r. dotyczącej zgody na zamknięcie składowiska odpadów został zatwierdzony projekt rekultywacji, stanowiący załącznik do decyzji, w którym nie przewidziano budowy zbiornika na odcieki na przedmiotowej działce. Także w decyzji Starosty z 12 lutego 2013 r., udzielającej Skarżącej zezwolenia na prowadzenie działalności, polegającej na przetwarzaniu odpadów poprzez odzysk, brak jest zgody na budowę zbiornika. W jedynym pozwoleniu na budowę, które uzyskała Spółka, tj. w decyzji z dnia 24 lutego 2015 r., udzielono jej pozwolenia na wybudowanie zaplecza socjalnego dla zatrudnionych pracowników, poprzez budowę kontenera socjalnego, kontenera biurowego i kontenera magazynu oraz zbiornika na nieczystości bytowe o pojemności V=10,0 m3.