Wyrok WSA w Opolu z dnia 24 maja 2022 r., sygn. II SA/Op 37/22
Planowanie przestrzenne; Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Beata Kozicka Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant Marta Gajowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2022 r. sprawy ze skargi D. O. i A. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 15 listopada 2021 r., nr SKO.40.1669.2021.li w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Nysy z dnia 30 kwietnia 2021 r., nr PP.6730.295.2020.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez A. O. i D. O (dalej jako "skarżący") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu (dalej zwanego też "Kolegium" lub "SKO") z dnia 15 listopada 2021 r., nr SKO.40.1669.2021.li, utrzymująca w mocy decyzję Burmistrza Nysy z dnia 30 kwietnia 2021 r., nr PP.6730.295.2020, w przedmiocie odmowy ustalenia na rzecz skarżących warunków zabudowy działki nr a, obręb [...], dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania dwóch istniejących budynków gospodarczych z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe.
Skarga została wniesiona w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem z dnia 12 lipca 2019 r. A. O. wystąpił o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku gospodarczego oraz budynku garażowo-gospodarczego na części działki nr a, obręb [...], jednostka ewidencyjna N. - obszar wiejski.
Decyzją z dnia 11 października 2019 r., nr 157/19 Burmistrz Nysy, na podstawie art. 59 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 2 pkt 2 i art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1945, ze zm., [obecnie Dz.U. z 2021 r. poz. 741, ze zm.]), zwanej dalej "ustawą", ustalił na rzecz A. O. warunki zabudowy dla wnioskowanej inwestycji. W punkcie 1 tej decyzji organ określił ustalenia dotyczące rodzaju zabudowy - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna - budowa obiektów towarzyszących (budynku gospodarczego oraz budynku garażowo-gospodarczego). W punkcie 2 zawarto warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikające z analizy funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu, a także z przepisów odrębnych. W pkt 2 ust. 1 lit. a) wskazano jako funkcję zabudowy - zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (obiekty towarzyszące). Następnie określono ustalenia dotyczące: ochrony środowiska i zdrowia ludzi (pkt 3), ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej (pkt 4), obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji (pkt 5), wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich (pkt 6), granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie (pkt 7). Ponadto w pkt 8 decyzji organ stwierdził odnośnie do ustaleń wynikających z przepisów odrębnych, że żaden ze wskazanych w osnowie decyzji aktów normatywnych nie zawiera zakazu realizacji planowanego przez inwestora zamierzenia budowalnego. W pkt 9 decyzji określono linie rozgraniczające teren inwestycji, wskazując, że zostały przedstawione na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik do decyzji. Natomiast wyniki analizy funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu na obszarze analizowanym w zakresie warunków, o których mowa w art. 61 ust. 1-5 ustawy przedstawiono w załącznikach do decyzji (pkt 10). W uzasadnieniu powyższej decyzji organ, wskazał, że planowana zmiana zagospodarowania terenu należy do tzw. innych inwestycji w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i stosownie do art. 59 ust. 1 tejże ustawy wymaga ustalenia warunków zabudowy. W celu ustalenia wymagań dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu wyznaczono - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1588 - zwanego dalej rozporządzeniem z 2003 r.) - obszar analizowany, na którym przeprowadzono analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie warunków, o których mowa w art. 61 ust. 1 ww. ustawy oraz wyznaczono parametry zabudowy w zakresie: szerokości elewacji frontowej, wskaźnika wielkości powierzchni nowej zabudowy w stosunku do powierzchni terenu, wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki oraz geometrii dachu. Przeprowadzona w wyniku postępowania analiza stanu prawnego oraz faktycznego wykazała, że istniejąca na obszarze analizowanym zabudowa pozwala na kontynuację funkcji oraz na określenie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej - obiektów towarzyszących. Istniejące uzbrojenie jest wystarczające dla planowanej inwestycji. Działka posiada dostęp do drogi publicznej - powiatowej. Dalej organ podał, że planowana inwestycja zlokalizowana jest na części działki oznaczonej w ewidencji gruntów symbolem RIVb i B, oraz że teren nie wymaga uzyskania zgody na przeznaczenie gruntu na cele nierolnicze, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Podkreślił, że dla określenia wskaźników i parametrów zabudowy oraz zagospodarowania terenu przyjęto zabudowę zlokalizowaną na działkach położonych w obszarze analizowanym. Usytuowane tam budynki mieszkalne jednorodzinne posłużyły do ustalenia parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej dla wnioskowanych przez inwestora budynku gospodarczego oraz budynku garażowo-gospodarczego, dlatego odstąpiono od ustalenia obowiązującej linii zabudowy, natomiast ustalono linię nieprzekraczalną w odległości 20 m od zewnętrznej krawędzi jezdni powiatowej. Ustalenia dotyczące wskaźnika powierzchni zabudowy, wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, szerokości elewacji frontowej oraz geometrii dachu przyjęto odpowiednio zgodnie z § 5 ust. 1 i 2, § 7 ust. 1, § 6 i § 8 rozporządzenia z 2003 r. Organ wskazał również, że decyzja przed jej wydaniem została uzgodniona na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 5, 6, 9 i 13 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z Marszałkiem Województwa Opolskiego i Starostą Nyskim w odniesieniu do udokumentowanych złóż kopalin, Starostą Nyskim w zakresie ochrony gruntów rolnych, Zarządem Zlewni Nysy Kłodzkiej Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie w zakresie melioracji wodnych, Zarządem Powiatu w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego oraz Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie ustalonym w art. 86 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze. Organy te nie zajęły stanowiska w sprawie, zatem zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, uzgodnienie uważa się za dokonane. Od powyższej decyzji nie został wniesiony środka zaskarżenia, dlatego stała się ona ostateczna i prawomocna.