Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Opolu z dnia 17 listopada 2021 r., sygn. I SA/Op 310/21

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Wojciechowska Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska Asesor sądowy Anna Komorowska-Kaczkowska (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 listopada 2021 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w K. na uchwałę Rady Gminy L. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie wyboru metody ustalania wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym stwierdza nieważność uchwały.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez Prokuratora Rejonowego w K. (dalej jako: Prokurator, Skarżący) jest uchwała Rady Gminy L. nr [...] z dnia [...] w sprawie wyboru metody ustalania wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym (zwana dalej także Uchwałą). Ww. uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa [...] z 3 czerwca 2020 r. (poz. [...]) i weszła w życie z dniem 1 lipca 2020 r. W § 1 - 12 ustalono wysokość stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o kryterium ilości osób pozostających w gospodarstwie domowym, zaś w § 13 - 18 przewidziano zasady zwolnień częściowych od przedmiotowych opłat w zależności od liczby osób pozostających w gospodarstwie domowym.

Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu wniósł Prokurator Rejonowy w K.

Przedmiotowej uchwale zarzucił rażące naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na treść zaskarżonej uchwały, tj. art. 6k ust.1 pkt 1 oraz ust.2 w związku z art. 6j ust.2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2021, poz. 888 - zwanej dalej ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) poprzez bezzasadne różnicowanie w zaskarżonej uchwale stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o nieznanej ustawie kryterium liczby osób w gospodarstwie domowym. Nadto Prokurator zarzucił naruszenie art. 7 i art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2021, poz. 1372 - dalej jako ustawa o samorządzie gminnym), które miało wpływ na treść zaskarżonej uchwały poprzez bezzasadne wykroczenie przez Radę Gminy L. poza upoważnienie ustawowe zawarte w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie ustalenia wysokości stawek za gospodarowanie odpadami w oparciu o pozaustawowe kryterium liczby mieszkańców gospodarstwa domowego, co skutkuje stanem sprzeczności z prawem zaskarżonej uchwały.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00