Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 listopada 2021 r., sygn. II SA/Ol 677/21
Budowlane prawo
Dnia 10 listopada 2021 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Chybicki Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 listopada 2021 roku sprawy ze skargi M. M. i A. M. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie odroczenia wykonania nakazu rozbiórki budynku - oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z "[...]" r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej jako: "WINB", "organ II instancji"), po rozpatrzeniu odwołania M. i A. M. (dalej jako: "skarżący"), utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej jako: "organ I instancji", "PINB") z dnia "[...]" r., którą organ I instancji odmówił skarżącym odroczenia wykonania nakazu przymusowej rozbiórki budynku zlokalizowanego na działce nr "[...]", obręb L., gmina P.
W uzasadnieniu organ II instancji przytoczył stan faktyczny i prawny sprawy. Wskazał, że ostateczną decyzją Kierownika Urzędu Rejonowego z dnia "[...]" r., znak: "[...]", nakazano rozbiórkę budynku letniskowego zlokalizowanego na ww. działce, aktualnie stanowiącego własność skarżących. Ostatecznymi decyzjami z ‘[...]’ r. i "[...]" r. odroczono wykonanie obowiązku łącznie do dnia 1 kwietnia 2021 r.
Wnioskiem z 1 marca 2021 r. skarżący zwrócili się ponownie do PINB
o odroczenie wykonania nakazu przymusowej rozbiórki budynku.
Odmawiając uwzględnienia wniosku, PINB podkreślił, iż nakaz rozbiórki nie został wykonany od 25 lat i kolejne odraczanie obowiązku nie może prowadzić do trwałego niewykonania decyzji.
W odwołaniu skarżący domagali się odroczenia wykonania obowiązku rozbiórki przedmiotowego obiektu budowlanego. Podnieśli, że art. 39 ustawy Prawo budowlane z 1974 r. dopuszcza możliwość odroczenia wykonania nakazu rozbiórki. Skarżący są właścicielami nieruchomości od 10 lat. Nabyli ją bez świadomości wydanej decyzji administracyjnej nakazującej rozbiórkę, podczas gdy od 1995 r. decyzja nie była egzekwowana. Akcentowali, że zmianie uległ miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który aktualnie dopuszcza możliwość lokalizacji budynków letniskowych. Skarżący regularnie uiszczają należny podatek z tytułu posiadanej nieruchomości. Stan zdrowia syna (niepełnosprawność) powoduje, iż ograniczona jest możliwość podróżowania, co skutkuje niezaprzeczalną przesłanką społeczną przemawiającą za kolejnym odroczeniem nakazu rozbiórki. Pobyt na izolowanym i kontrolowanym terenie działki jest jedyną bezpieczną możliwością pobytu dziecka poza miejscem stałego zamieszkania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right