Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 5 października 2021 r., sygn. II SA/Kr 629/21

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia Mirosław Bator (spr.) Sędziowie: WSA Joanna Człowiekowska WSA Piotr Fronc po rozpoznaniu w dniu 5 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Ł. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wstrzymania użytkowania terenu w sposób niezgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu l instancji; 2/zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz Ł. L. kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice decyzją z dnia 27 listopada 2020 r. nr [...] działając na podstawie art. 59 ust. 3 pkt 1 w zw. z ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz art. 104 i art. 107 K.p.a. nakazał Ł. L. - właścicielowi nieruchomości stanowiącej działkę nr [...] położonej w Trzemeśni, Gmina Myślenice, dla której Sąd Rejonowy w Myślenicach, IV Wydział Ksiąg Wieczystych - KR1Y prowadzi księgę wieczystą [...], wstrzymanie użytkowania terenu w sposób niezgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Trzemeśnia, uchwalonego uchwałą nr 409/XLV/2014 Rady Miejskiej w Myślenicach z dnia 23 kwietnia 2014r. W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 30 kwietnia 2020 r. zostało wszczęte z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie wstrzymania , użytkowania terenu w sposób niezgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Trzemeśnia, uchwalonego uchwałą nr 409/XLV/2014 Rady Miejskiej w Myślenicach z dnia 23 kwietnia 2014 r. położonej w Trzemeśni ([...]), na której prowadzona jest działalność gospodarcza "Produkcja wyrobów tartacznych". W toku postępowania administracyjnego ustalono, iż wyżej wymieniona nieruchomość, jest użytkowana jako "tartak- wyroby z drewna". Przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenie oznaczonym w MPZP wsi Trzemeśnia jako 7MU oraz 14 ZU. Symbol 7MU obejmuje tereny zabudowy mieszkaniowej i usług, gdzie warunkiem lokalizacji usług jest utrzymanie zasady braku uciążliwości prowadzonej działalności dla mieszkańców. Zgodnie z § 12 mpzp wsi Trzemeśnia: "l. Wyznacza się tereny zabudowy mieszkaniowej i usług, oznaczone na rysunku planu symbolami od 1MU do 8MU. Dla terenów MU jako przeznaczenie podstawowe, ustala się: 1) zabudowę jednorodzinną wraz z wolnostojącym budynkiem usługowym, 2) zabudowę usługową realizowaną bez funkcji mieszkaniowej, 3) zabudowę jednorodzinną realizowanej bez wolnostojącej funkcji usługowej. 2. Jako przeznaczenie uzupełniające w terenach zabudowy mieszkaniowej i usług, ustala się możliwość lokalizacji: 1) sieci, urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej; 2) dróg i dojazdów nie wydzielonych, zatok postojowych oraz parkingów, ścieżek rowerowych, przejść i ciągów pieszych; 3) budynków gospodarczych i garaży; 4) zieleni urządzonej wraz z obiektami małej architektury. 3. Warunkiem lokalizacji obiektów i urządzeń przeznaczenia uzupełniającego, wymienionego w ust. 2 jest: 1) dostosowanie go do wymogów i charakteru przeznaczenia podstawowego; 2) utrzymanie zasady braku uciążliwości prowadzonej działalności usługowej dla mieszkańców; 3} zachowanie proporcji, aby powierzchnia zabudowy przeznaczenia uzupełniającego określonego w ust. 2 pkt. 3 nie stanowiła więcej niż 30% wielkości określonej wskaźnikiem powierzchni zabudowy dla terenu zabudowy mieszkaniowej i usług" Z kolei zgodnie z § 3 pkt 11, 23, 24 MPZP wsi Trzemeśnia: "Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: braku uciążliwości prowadzonego programu usługowego należy przez to rozumieć taki rodzaj działalności usługowej, która nie wywołuje uciążliwości dla otoczenia, to jest nie powoduje przekraczania standardów jakości ustalonych dla środowiska, określonych w przepisach odrębnych, a zwłaszcza hałasu, wibracji, zanieczyszczeń powietrza, w tym substancji zapachowych; usługach należy przez to rozumieć działalność usługową o charakterze publicznym i o charakterze komercyjnym, usługach o charakterze komercyjnym należy przez to rozumieć działalność usługową obejmującej: handel, gastronomię, hotelarstwo, rzemiosło, rzemiosło produkcyjne, działalność gospodarczą i produkcyjną, obsługę komunikacji (z wykluczeniem realizacji nowych stacji paliw), obsługę turystyki, sportu i rekreacji, działalność bankową, finansową, biurową, administracyjną, projektową, badawczą, naukową, oświatową, leczniczą, opiekuńczo-wychowawczą lub inną usługową realizowaną ze środków niepublicznych. Symbol 14 ZU obejmuje tereny zieleni urządzonej o szczególnym znaczeniu dla układu i funkcjonalnego wsi oraz szczególnie ważnym pod względem przyrodniczym. W świetle bowiem § 21 MPZP wsi Trzemeśnia: l. Wyznacza się tereny zieleni urządzonej o szczególnym znaczeniu dla układu funkcjonalnego wsi oraz szczególnie ważnym pod względem przyrodniczym, oznaczone na rysunku planu symbolami od 1ZU do 20ZU. Tereny zieleni urządzonej ZU są położone w bezpośrednim sąsiedztwie terenów intensywnie zagospodarowanych (zabudowy, cmentarza i dróg) obejmują enklawy zieleni o charakterze parkowym oraz i enklawy zieleni pomaturalnej, w tym« stanowiące otoczenie istniejących cieków. W terenach ZU obowiązuje zakaz realizacji nowej zabudowy. 2. Jako przeznaczenie uzupełniające w terenach zieleni urządzonej ZU ustala się możliwość lokalizacji: 1) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej; 2) dróg i dojazdów nie wydzielonych, zatok postojowych, ścieżek rowerowych, przejść i ciągów pieszych; 3) obiektów małej architektury; 4) w terenie 19ZU i 20ZU dopuszcza się możliwość realizacji parkingów; 5) w terenie 7ZU dopuszcza się możliwość realizacji urządzeń sportu. 3. Warunkiem lokalizacji obiektów i urządzeń w ramach przeznaczenia uzupełniającego wymienionego w ust. 2 jest: dostosowanie do charakteru i wymogów przeznaczenia podstawowego. Dodatkowo § 15 MPZP wsi Trzemeśnia stanowi: "1. Wyznacza się tereny zabudowy przemysłowo - usługowej, obejmujące tereny istniejącej i nowej zabudowy z podstawowym przeznaczeniem pod obiekty i urządzenia związane z produkcją, składowaniem i magazynowaniem surowców i materiałów, ich przerobem, oraz usługami związanymi z ich sprzedażą, naprawą lub przechowywaniem i innymi usługami komercyjnymi z zakresu handlu, gastronomii, hotelarstwa wraz z zapleczem oraz z parkingami w wielkościach dostosowanych do potrzeb i wskaźników w tym tartaki. Tereny zabudowy przemysłowo - usługowej zostały oznaczone na rysunku planu symbolami 1PU i 2PU. 2. Jako przeznaczenie uzupełniające w terenach zabudowy przemysłowo - usługowej, ustala się możliwość lokalizacji: 1) sieci, urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej; 2) dróg i dojazdów nie wydzielonych, zatok postojowych oraz parkingów, ścieżek rowerowych, przejść i ciągów pieszych; 3) budynków gospodarczych, socjalnych i garaży; 4) obiektów małej architektury, zieleni urządzonej, w tym przestrzeni publicznych". W świetle przytoczonych powyżej zapisów MPZP wsi Trzemeśnia wynika w sposób jednoznaczny, iż w Trzemeśni jedynie na terenie wyznaczonym w miejscowym planie jako przemysłowo-usługowy (PU) możliwe jest sytuowanie tartaku. Przeprowadzone przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie czynności kontrolne na działce nr [...] w Trzemeśni: w okresie od 18.07.2017 do 11.08 2017 wykazały emisję hałasu do środowiska w wysokości 60,1 dB, co stanowi przekroczenie wartości dopuszczalnych o 10,1 dB dla pory dnia, w okresie od 10.09.2017 do 09.10.2019r., wykazały emisję hałasu do środowiska w wysokości 60,2 dB, co stanowi przekroczenie wartości dopuszczalnych o 10,2 dB dla pory dnia, w okresie od 1.07.2020 do 4.08 2020r., hałas w dwóch punktach pomiarowych w wysokości 44,OdB i 36,2 dB przy zamkniętych drzwiach do zakładu oraz 49,8 dB i 46,1 dB przy otwartych drzwiach. W trakcie oględzin na działce nr [...] w Trzemeśni w dniu 31 lipca 2020r. ustalono, że na działce znajdują się bale drewniane, foszty, elementy pociętych krawędziaków oraz deski (dokumentacja fotograficzna, w aktach sprawy strony 183-188). Oprócz przejazdu i dostępu do budynku pozostała część działki zajęta jest wyżej wymienionymi elementami. We wnętrzu budynku znajdują się maszyny tartaczne, materiały, trot oraz wózek widłowy - Wizja w terenie oraz protokół z kontroli [...] z dnia 18.06.2020r., i z dnia 01.07.2020r., potwierdzają ww ustalenia. Zgromadzony materiał dowodowy jednoznacznie wskazuje, że na działce nr [...] w Trzemeśni, nr [...], prowadzona jest działalność tartaku, polegająca na przeróbce surowców drzewnych. Prowadzenie natomiast tego rodzaju działalności na działce, położonej na terenach wyznaczonych w MPZP jako tereny zabudowy mieszkaniowej i usług, jest niezgodne z zapisami § 12 MPZP wsi Trzemeśnia. Prowadzenie działalności tartacznej nie zalicza się do usług zdefiniowanych w § 3 ust. 23 i 24 MPZP wsi Trzemeśnia. Podstawę prawną w przedmiotowej decyzji stanowi przepis art. 59 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dotyczący tzw. "samowoli urbanistycznej", zgodnie z którym: 1/ zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, z zastrzeżeniem art. 50 ust. 1 i art. 86, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy. Przepis art. 50 ust. 1 stosuje się odpowiednio. Przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku. 2a. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, budowa obiektów budowlanych, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 a i 2b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. 3. W przypadku zmiany zagospodarowania terenu, o której mowa w ust. 2, bez uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może, w drodze decyzji, nakazać właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości: 1) wstrzymanie użytkowania terenu, wyznaczając termin, w którym należy wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy, albo 2) przywrócenie poprzedniego sposobu zagospodarowania. W orzecznictwie sądów administracyjnych ukształtowana jest linia orzecznicza, zgodnie z którą przepis art. 59 ust. 3 u.p.z.p. może mieć zastosowanie również do terenów objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Przyjmuje się bowiem, że bez względu na to, czy podnoszona w sprawie jako niezgodna z przepisami zmiana sposobu zagospodarowania terenu następuje na terenie nieobjętym planem miejscowym, czy też na terenie, dla którego uchwalono taki plan, to takie zdarzenie prawne wymaga oceny w państwie prawa, jakim jest Rzeczpospolita Polska (art. 2 Konstytucji RP), i odpowiedniego jeżeli jest to uzasadnione stanem sprawy przeciwdziałania ze strony powołanych do tego organów państwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00