Wyrok WSA w Kielcach z dnia 27 maja 2021 r., sygn. II SA/Ke 462/19
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 maja 2021 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie ustalenia warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz [...] kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej SKO lub Kolegium) stwierdziło nieważność decyzji nr [...] Wójta Gminy z dnia [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy.
Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Decyzją z dnia [...] (zwaną dalej decyzją ostateczną) Wójt Gminy [...] ustalił, na wniosek [...] (dawniej [...]., a obecnie [...], zwana dalej Spółką) warunki zabudowy dla realizacji inwestycji polegającej na budowie fermy brojlerów na działce nr [...], [...] obejmującej: 9 obiektów inwentarskich, magazyn słomy, budynek socjalny, kotłownię, 18 silosów na pasze o poj. 30 m3 każdy, zbiorniki na ścieki sanitarne i technologiczne, zbiornik p.poż, stację trafo wraz z niezbędnymi urządzeniami budowlanymi i infrastrukturą techniczną oraz budową 2 zjazdów z drogi publicznej.
W dniu 13 lutego 2019 r. do SKO wpłynął protest 74 mieszkańców wsi [...] przeciwko budowie ww. przedsięwzięcia.
W związku z uprawdopodobnieniem rażącego naruszenia prawa SKO postanowiło o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej.
W piśmie z dnia 4 kwietnia 2019 r. Spółka wniosła o odmowę stwierdzenia nieważności ww. decyzji, podkreślając że zawarta w tym rozstrzygnięciu kwalifikacja planowanej inwestycji jako zabudowy zagrodowej jest prawidłowa. Zakwestionowano zarazem stanowisko SKO, że decyzja ostateczna nie określa podstawowych danych dotyczących zakresu przedsięwzięcia budowlanego i jego podstawowych parametrów. Zanegowano również pogląd co do zakazu naruszenia stosunków wodnych, wynikającego z uchwały Sejmiku Województwa dotyczącej wyznaczenia [...] Obszaru Chronionego Krajobrazu - który nie dotyczy m. in. realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których procedura dotycząca oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak znacząco negatywnego wpływu na ochronę przyrody obszaru chronionego krajobrazu.