Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 19 stycznia 2021 r., sygn. II SA/Wr 569/20

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędziowie: Asesor WSA Wojciech Śnieżyński (spr.) Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 19 stycznia 2021 r. sprawy ze skargi Gminy W. na decyzję D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2020 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki nieużytkowanego obiektu budowlanego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Decyzją z [...].09.2020 r. (nr [...]) D. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej jako "WINB"), po rozpatrzeniu odwołania Gminy W. (dalej jako "skarżąca"), utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta W. (dalej "PINB") z [...].06.2020r. (nr [...]), nakazującą skarżącej - właścicielowi działki nr [...], [...], obręb Z. u zbiegu ulic [...] i [...] we W. - rozbiórkę nieużytkowanego obiektu budowlanego zlokalizowanego na ww. działce, oznaczonego na załączniku graficznym numerem [...].

Jak wynika z powołanej decyzji DWINB podzielił oceny faktyczne i prawne zawarte w decyzji PINB stwierdzające istnienie podstaw do zastosowania w sprawie art. 67 ust. 1 ustawy z 07.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r., poz. 1186, ze zm.) - dalej jako "u.p.b.". DWINB wyjaśnił, że w toku postępowania ustalono, że na stanowiącej własność skarżącej działce nr [...] znajduje się m.in. obiekt budowlany nr [...]. W toku przeprowadzonych dnia [...].03.2020 r. oględzin stwierdzono, że obiekt ten jest nieużytkowany, opuszczony, bez wyposażenia, całkowicie zniszczony. Przegrody zewnętrzne drewniane, uszkodzone, zużyte, niestabilne, zdeformowane, zapadnięte do wnętrza. Niepowiązane ze sobą elementy, będące pozostałością po istniejącym obiekcie o konstrukcji drewnianej. Stwierdzono, że obiekt nie nadaje się do użytkowania, remontu ani odbudowy. Stan obiektu może zagrażać życiu i zdrowiu ludzi. Dalej WINB wyjaśnił, że teren działki nr [...] znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej wsi o metryce średniowiecznej. W toku zaś przeprowadzonej w dniu [...].03.2020 r. rozprawy administracyjnej ustalono, że wszystkie obiekty znajdujące się na wskazanej działce będą przeznaczone do rozbiórki z uwagi na ich stan techniczny, stanowiący bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi. Gmina W. wyraziła zgodę na rozbiórkę obiektów. WINB zaznaczył przy tym, że zgodnie z art. 67 ust. 1 u.p.b. podmiotem zobowiązanym do rozbiórki jest skarżąca jako właścicielka obiektu, a nie były dzierżawca terenu, który ponoć samowolnie wykonał ten obiekt. Umowy dzierżawy w odniesieniu do przedmiotowej działki były zawarte w latach 1986-2007, zatem od 13 lat nie ma obowiązujących umów dzierżawy, w związku z czym niezasadnym jest uznanie byłego dzierżawcy za zarządcę obiektu. W ocenie organu odwoławczego, brak jest jakichkolwiek podstaw i umocowania do sprawowania zarządu przez byłego dzierżawcę. W takich okolicznościach, zdaniem WINB, należało orzec o rozbiórce obiektu nr [...], określając zarazem termin rozpoczęcia robót rozbiórkowych obiektu po upływie 2 miesięcy, od dnia kiedy decyzja stanie się ostateczna i nakazując zakończyć je wraz z uporządkowaniem terenu w terminie 3 miesięcy od dnia ostatecznego rozstrzygnięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00