Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 stycznia 2021 r., sygn. II SA/Gl 995/20
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędzia WSA Andrzej Matan, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 stycznia 2021 r. sprawy ze skargi Gminy Rybnik na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 29 maja 2020 r. nr IFIII.4131.1.15.2020 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2. zasadza od Wojewody Śląskiego na rzecz skarżącej Gminy kwotę 780 (siedemset osiemdziesiąt) złotych tytułem zawrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Podjętą na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, zwanej też dalej u.s.g.) i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293, zwanej też dalej ustawą lub u.p.z.p) uchwałą z dnia 23 kwietnia 2020 r. Nr 361/XXI/2020 Rada Miasta Rybnika (dalej jako Rada) uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Rybnika obejmującej obszar w rejonie ulicy Golejowskiej (MPZP.54-22, dalej jako plan, m.p.z.p. lub uchwała).
Po przedstawieniu tej uchwały w dniu 30 kwietnia Wojewodzie Śląskiemu (dalej jako Wojewoda lub organ nadzoru), zawiadomieniem z dnia 21 maja 2020 r. wszczął on postępowanie nadzorcze w przedmiocie jej legalności.
Następnie zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 29 maja 2020 r. nr IF III.4131.1.15.2020, wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 u.s.g. i art. 28 ust. 1 u.p.z.p., stwierdził jej nieważność.
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia, podobnie jak w w/w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania nadzorczego, Wojewoda stwierdził, że przedmiotowa uchwała została podjęta z naruszeniem zasad sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a mianowicie z naruszeniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 868 ze zm., dalej też jako Prawo górnicze lub u.p.g.g.) oraz art. 72 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 125 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1396 ze zm., dalej też jako Prawo ochrony środowiska lub p.o.ś.) a także art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2019 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 2410 ze zm., dalej też jako ustawa o wspieraniu rozwoju usług telekomunikacyjnych), poprzez wprowadzenie w jego § 6 pkt 2 zakazu realizacji przedsięwzięć zawsze znacząco oddziaływujących na środowisko na terenach oznaczonych symbolami 3P, 4P, 5P. Obszar opracowania przedmiotowego miejscowego planu jest położony w granicach złoża węgla kamiennego "Jejkowice". Stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839, dalej też jako rozporządzenie z 12 września 2019 r.), do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się m.in. wydobywanie kopalin ze złoża metodą odkrywkową na powierzchni obszaru górniczego nie mniejszej niż 25ha lub podziemną o wydobyciu kopaliny nie mniejszym, niż 100 000m³ na rok - przepis § 2 ust. 1 pkt 27 lit. a i b. W konsekwencji w ocenie organu nadzoru, poprzez przepisy § 6 pkt 2 uchwały doprowadzono do sytuacji, w której zostało zakazane wydobywanie kopalin ze złoża metodą odkrywkową na powierzchni obszaru górniczego nie mniejszej, niż 25 ha lub podziemną o wydobyciu kopaliny nie mniejszym, niż 100 000m³ na rok na terenach oznaczonych symbolami P3, P4 i P5, które to obszary stanowią znaczną część obszaru planu.