Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 2 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Gl 647/20
Gospodarka gruntami
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędzia WSA Artur Żurawik, , , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 2 grudnia 2020r. sprawy ze skargi T. B. i J. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
T. i J. B. (dalej: "wnioskodawcy" lub "skarżący") wnioskiem z dnia 9 czerwca 2019 r. zwrócili się do Starostwa Powiatowego w B. o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości położonej w B. przy ulicy [...] nr [...], oznaczonej numerami geodezyjnymi 1, 2, 3, na karcie mapy 2, obręb [...] B. oraz numerem 4, na karcie mapy 18, obręb G., o łącznej powierzchni 3 733 m2, dla której Sąd Rejonowy w B. prowadzi księgę wieczystą nr [...].
Prezydent Miasta B. (dalej: "organ I instancji") decyzją z dnia [...] r., nr [...], odmówił skarżącym wydania decyzji o przekształceniu w prawo własności przysługującego im na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej prawa użytkowania wieczystego powyższej opisanej nieruchomości.
W uzasadnieniu tej decyzji wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1314, dalej: "ustawa" lub "ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego"), osoby fizyczne będące w dniu 13 października 2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub pod zabudowę garażami oraz nieruchomości rolnych mogą wystąpić z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego tych nieruchomości w prawo własności. Z treści powyższej ustawy należy wnosić, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności może nastąpić jedynie w odniesieniu do pewnych kategorii, czy rodzajów nieruchomości, oraz że z zakresu tego wyłączone są nieruchomości zabudowane na inne cele np. handlowe, usługowe czy przemysłowe. Organ I instancji zaznaczył, że z treści aktu notarialnego Rep. [...] nr [...] z dnia [...] r. wynika, że przeprowadzono przetarg, w którym Gmina B.: 1) oddała w użytkowanie wieczyste z przeznaczeniem na cele przemysłowe działki oznaczone numerami ewidencyjnymi 1, 2, 3 k. m., obręb B. i 4 k. m. 18, obręb G., 2) sprzedała znajdujące się na działce obiekty: a) dwukondygnacyjną konstrukcję ramowo-słupową, wypełnioną pustakami, stanowiącą nieużytkowaną kotłownię osiedlową, b) dobudówkę administracyjną, murowaną dwukondygnacyjną, c) komórkę. Na wniosek ówczesnych użytkowników wieczystych Wydział Architektury i Nadzoru Budowlanego Urzędu Miejskiego w B. w dniu [...] r. wydał decyzję w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowaniu terenu dla inwestycji pod nazwą "Adaptacja kotłowni na biura i hurtownię napoi oraz budowę garaży na działkach nr 2, 3, k. m. 2 oraz 4 k. m. 18, położonych w B. przy ul. [...]", oraz w dniu [...] r. wydał decyzję, mocą której udzielone zostało "pozwolenie na budowę-wykonanie robót budowlanych w części obejmującej przebudowę starej kotłowni na biura i hurtownie na terenach działek 2, 3 k. m. i 4 k.m. 18, położonych w B. przy ul. [...]. Zamierzenia inwestycyjne przebudowy starej kotłowni zostały zrealizowane, co potwierdza opis zamieszczony w operacie szacunkowym z dnia [...] r. "Działki stanowią jedną nieruchomość zabudowaną budynkiem usługowym (usługi [...])". Organ I instancji stwierdził, że w wyniku analizy zebranego w sprawie materiału dowodowego od roku [...] do chwili obecnej przedmiotowa nieruchomość zabudowana była i jest budynkiem o funkcji usługowej a nie mieszkaniowej, co potwierdza treść aktu notarialnego zawartego przez wnioskodawców w dniu [...] r., gdzie widnieje opis zabudowy nieruchomości o przeznaczeniu biurowo-handlowym. Tym samym w dniu 13 października 2005 r. przedmiotowa nieruchomość nie spełniała ustawowych kryteriów kwalifikujących ją do przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.