Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 grudnia 2020 r., sygn. III SA/Gl 715/20
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik Sędzia NSA Krzysztof Wujek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 16 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi Miasto Katowice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 3 września 2020 r. nr NPII.4131.1.789.2020 w przedmiocie wprowadzenia na terenie miasta Katowice Programu pn. "Katowicka Karta Mieszkańca" uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.
Uzasadnienie
Zaskarżonym rozstrzygnięciem na nadzorczym z 3 września 2020r. nr NPII.4131.1.789.2020 Wojewoda Śląski stwierdził nieważność uchwały Nr XXII/539/20 Rady Miasta Katowice z 30 lipca 2020r. w sprawie wprowadzenia na terenie miasta Katowice Programu pn. "Katowicka Karta Mieszkańca", w całości - jako niezgodnej z art. 7 Konstytucji w zw. z art. 4 ust. 1 i art. 13 ustawy z 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. z 2019r., poz. 1461 ze zm.).
W uzasadnieniu podniósł, że w podstawie prawnej przedmiotowej uchwały Rada Miasta wskazała przepisy art. 18 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 16 i 18 ustawy o samorządzie gminnym.
W § 13 uchwały Rada wskazała, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, co wskazuje, że uznała ja za akt prawa miejscowego.
Natomiast - w ocenie Wojewody Śląskiego - uchwała ta nie stanowi takiego aktu. Nie ustanawia ona przepisów powszechnie obowiązujących, nie wynikają z niej konkretne prawa bądź obowiązki dotyczące mieszkańców miasta, nie nosi cech generalności i abstrakcyjności. Jest ona aktem kierownictwa wewnętrznego, to jest dotyczy wyłącznie działalności organu, do którego została skierowana, a jej adresatem nie są świadczeniobiorcy, a organ wykonawczy. Miasto wyraża w niej jedynie wolę pośrednictwa w działaniach pomiędzy mieszkańcami, a podmiotami zamierzającymi preferencyjnie traktować osoby zamieszkałe w Katowicach. Podmioty te mogą przystąpić do programu zawierając porozumienie z Katowicami (§ 2 ust. 3 uchwały).