Zakres opiniowania planu sieci szkół przez kuratora oświaty - Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 8 października 2020 r., sygn. III SA/Gd 421/20
Opinia kuratora oświaty o zgodności planu sieci szkół podstawowych z warunkami określonymi w Prawie oświatowym musi ograniczać się do zakresu przewidzianego ustawą, a przekroczenie tego zakresu skutkuje nieważnością opinii.
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędzia WSA Paweł Mierzejewski, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Januszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 października 2020 r. sprawy ze skargi Gminy Miasta [...] na opinię [...] Kuratora Oświaty z dnia 18 lutego 2020 r. nr [...] w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miasta [...] oraz określenia granic ich obwodów uchyla zaskarżoną opinię.
Uzasadnienie
Opinią z dnia 18 lutego 2020 r., nr [...], wydaną na podstawie art. 39 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.), Kurator Oświaty negatywnie zaopiniował zgodność projektu uchwały Rady Miasta, dotyczącej ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miasto oraz określenia granic ich obwodów na okres od dnia 1 września 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2021 r., z warunkami określonymi w art. 39 ust. 1, 2, 5a, 6, 7a i 8 Prawa oświatowego.
W uzasadnieniu opinii Kurator Oświaty wskazał, że w projekcie uchwały przedstawiono plan sieci publicznych szkół podstawowych, według którego w granicach obwodu Szkoły Podstawowej A ujęto nowopowstałą ulicę M., a ulice : D. oraz W. zostały przeniesione z dotychczasowej granicy obwodu Szkoły Podstawowej C do granicy obwodu Szkoły Podstawowej B.
Zdaniem Kuratora zmniejszenie granic obwodu Szkoły Podstawowej C rodzi poważne zagrożenie dla spełnienia warunku, o którym mowa w art. 39 ust. 6 pkt 1 Prawa oświatowego. Zmniejszenie granic obwodu szkoły może być główną przyczyną prowadzącą do ograniczenia jej pełnej struktury organizacyjnej, a w dalszej konsekwencji może prowadzić do likwidacji tej szkoły. Nadto droga dzieci z ulicy W. do Szkoły Podstawowej B ulegnie wydłużeniu w stosunku do drogi, którą uczniowie musieliby pokonać do Szkoły Podstawowej C. Dodatkowo na skutek projektowanych zmian granic obwodów szkół może dochodzić do przypadków rozdzielania rodzeństw lub uniemożliwiania bądź utrudniania im kontaktu ze sobą, co negatywnie wpłynie na budowanie więzi między rodzeństwem, a także na obniżenie bezpieczeństwa dzieci młodszych dochodzących na lekcje do szkoły oraz powracających po zajęciach do domu pod opieką starszego rodzeństwa.