Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 września 2020 r., sygn. VI SA/Wa 304/20
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Wegner Sędziowie Sędzia WSA Dorota Dziedzic - Chojnacka (spr.) Sędzia WSA Dorota Pawłowska Protokolant referent Magdalena Koseła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 września 2020 r. sprawy ze skargi M. W. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia [...] listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ("Prezes UOKiK" lub "organ") z [...] listopada 2019 r. Skarżoną decyzją organ na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, zwanej dalej "k.p.a.") utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej ("[...]WIIH") z [...] września 2019 r. w sprawie nałożenia na M. W. ("skarżąca") kary pieniężnej w wysokości 25 100 złotych z tytułu nieprzestrzegania obowiązku, o którym mowa w art. 6c ust. 1 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r., poz. 660, dalej: "ustawa o systemie").
Do wydania decyzji doszło w następujących okolicznościach sprawy.
[...] czerwca 2019 r. przeprowadzona została kontrola [...]WIIH w przedsiębiorstwie skarżącej. W wyniku przeprowadzonych czynności inspektorzy [...]WIIH stwierdzili, że skarżąca nie wystawiała świadectw jakości dla wprowadzanego do obrotu paliwa stałego w sytuacji, gdy nabywcami były podmioty posiadające status pośredniczącego podmiotu węglowego, dla których załadunek węgla odbywał się poza kontrolowanym składem (np. w kopalni). W pozostałych przypadkach wprowadzania do obrotu paliw stałych, gdy załadunek węgla odbywał się na terenie kontrolowanego składu, skarżąca wystawiała świadectwa jakości i przekazywała poświadczone za zgodność z oryginałem kopie wszystkim nabywcom, w tym posiadającym status pośredniczącego podmiotu węglowego. Ponadto ustalono, iż wartość paliw stałych wprowadzonych przez skarżącą do obrotu w roku 2018, poprzedzającym rok kontroli, wyniosła 2.839.066,33 zł netto. Natomiast w momencie rozpoczęcia kontroli skarżąca posiadała na składzie szacunkowo 578 ton węgla o wartości 300.000,00 zł zgodnie z cennikiem sprzedaży na dzień 10 czerwca 2019 r. Powyższe ustalenia zostały udokumentowane protokołem kontroli z dnia [...] czerwca 2019 r. nr akt kontroli [...], podpisanym przez skarżącą bez uwag.