Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 września 2020 r., sygn. II SA/Ol 332/20
Administracyjne postępowanie
Dnia 8 września 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński sędzia WSA Bogusław Jażdżyk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 września 2020 roku sprawy ze skargi W. G. na postanowienie Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie uchybienie terminu do wniesienia odwołania w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej - oddala skargę.
Uzasadnienie
Po rozpatrzeniu wniosku Gminy M. o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, Starosta (dalej jako: "Starosta") decyzją z dnia [...] r. zezwolił na realizację inwestycji drogowej dla zadania: Rozbudowa części drogi gminnej nr [...] w miejscowości Z., gmina M. od km [...] do km [...] i sięgacza o długości [...] m.
Nie zgadzając się z powyższą decyzją, odwołanie do Wojewody wniósł pełnomocnik W.G. (dalej jako: Skarżący). W odwołaniu z dnia 17 stycznia 2020 r. zostały zawarte zarzuty wobec decyzji Starosty.
Postanowieniem z [...] r., [...] Wojewoda (dalej jako: "Wojewoda"), na podstawie art. 134 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 256) dalej jako: "k.p.a.", stwierdził uchybienie terminu do wniesienia odwołania. W uzasadnieniu wyjaśnił, że decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej doręcza się na piśmie tylko inwestorowi. Natomiast pozostałe strony są zawiadamiane o wydaniu decyzji poprzez publiczne ogłoszenie, o którym mowa w art. 11f ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1474 ze zm.) dalej jako: "specustawa drogowa". Ogłoszenie to następuje w formie obwieszczenia w urzędzie organu, który wydał decyzję i w Biuletynie Informacji Publicznej (dalej jako: "BIP") tego urzędu. Jednocześnie takie obwieszczenia powinny być zamieszczone w siedzibach urzędów gmin właściwych ze względu na przebieg drogi, a także w BIP tych urzędów oraz w prasie lokalnej. Ponadto starosta wysyła zawiadomienie o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotychczasowemu właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu na adres wskazany w katastrze nieruchomości. Doręczenie zawiadomienia na adres wskazany w katastrze nieruchomości jest skuteczne.