Wyrok WSA w Kielcach z dnia 9 września 2020 r., sygn. II SA/Ke 641/20
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Żak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek, Sędzia WSA Jacek Kuza, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 9 września 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Jędrzejowie na uchwałę Rady Gminy w Nagłowicach z dnia 30 października 2019 r., nr XII/94/2019 w przedmiocie nadania statutu sołectwa (Zdanowice) I. stwierdza nieważność § 8 pkt 5 zaskarżonej uchwały w części, w jakiej stanowi, że do obowiązków sołtysa należy kierowanie akcją pomocy w sołectwie w razie klęsk żywiołowych; II. oddala skargę w pozostałej części.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 30 października 2019 r., nr XII/94/2019, w sprawie nadania statutu dla sołectwa Zdanowice, Rada Gminy w Nagłowicach, powołując w podstawie prawnej art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.), dalej "u.s.g.", po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa Zdanowice, uchwaliła statut sołectwa Zdanowice.
W skardze skierowanej do tut. Sądu Prokurator Rejonowy w Jędrzejowie zakwestionował powyższą uchwałę w części, tj. w odniesieniu do:
- § 4 ust. 2 i 3 w zakresie zwrotu "w szczególności";
- § 8 pkt 5 oraz
- § 11 ust. 2,
zarzucając istotne naruszenie prawa materialnego, tj. art. 35 ust. 1 i 3 w zw. z art. 36 ust. 1 i 2 u.s.g. poprzez umieszczenie w "Regulaminie Sołectwa stanowiącego załącznik do w/w/ uchwały" zapisów, które przekraczają zakres delegacji ustawowej w zakresie tego, co winien zawierać "Regulamin Sołectwa", wynikającej z ustawy o samorządzie gminnym, tj. wprowadzenie w § 4 ust. 2 i 3 zwrotu "w szczególności" w przypadku wskazywania obowiązków i kompetencji sołectwa oraz sposobu realizacji zadań sołectwa, wskazanie w § 8 pkt 5, że sołtys kieruje akcją pomocy w sołectwie w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych, w szczególności poprzez wykonywanie zarządzeń wójta, wskazanie w § 11 ust. 2, że prawo do głosowania na zebraniu wiejskim mają jedynie mieszkańcy posiadający czynne prawo wyborcze.