Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 lipca 2020 r., sygn. I SA/Rz 313/20
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, działania organu władzy publicznej, takie jak gmina realizująca zadania własne w zakresie edukacji publicznej oraz opieki społecznej, nie mają charakteru działalności gospodarczej i są wyłączone z opodatkowania VAT, gdy nie prowadzą do znaczącego zakłócenia konkurencji. Działania te są formą sprawowania przez Gminę władztwa publicznego, a nie działaniem na podstawie czynności cywilnoprawnych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Piotr Popek /spr./, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Jarosław Szaro, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 lipca 2020 r. sprawy ze skargi Gminy L. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] kwietnia 2020 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy L. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi Gminy (dalej: Gmina/Wnioskodawczyni/Skarżąca) jest interpretacja indywidulana przepisów prawa podatkowego z dnia [...] kwietnia 2020r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT) którą organ interpretacyjny uznał za nieprawidłowe stanowisko Gminy wyrażone we wniosku z dnia 5 lutego 2020 r (data wpływu do organu) uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2020 r. w zakresie uznania, że z tytułu pobierania opłat za opiekę nad dziećmi ponad podstawę programową, sprzedaż posiłków w przedszkolach, wyżywienie uczniów w szkole, wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT i tym samym w/w czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT oraz uznania, że usługi opiekuńcze świadczone przez Dom Pomocy Społecznej nie podlegają opodatkowaniu VAT.
We wniosku o wydanie interpretacji wskazano, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 w/w ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności do zadań własnych zalicza się edukację publiczną. W tym celu Gmina tworzy jednostki oświatowe w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.). Do jednostek oświatowych należą m in. szkoły i przedszkola. Jednostki budżetowe Gminy organizują stołówki szkolne, które zapewniają wyżywienie dzieciom, młodzieży, personelowi nauczycielskiemu oraz pracownikom administracyjnym szkół. Żywienie dzieci i nauczycieli w szkole (przedszkolu) ma charakter pomocniczy i jest niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej jednostek oświatowych w tym zakresie, które stanowi świadczenie główne. Czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię mieszczą się w zadaniach gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym tj. są wykonywane w ramach edukacji publicznej.