Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 października 2019 r., sygn. I SA/Po 545/19

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka (spr.) Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant st. sekr. sąd. Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2019 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług. I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...],- zł ([...] złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z [...] marca 2019r r. Gmina [...] wystąpiła do Dyrektora [...] o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania giny za podatnika VAT z tytułu: świadczenia usług opieki nad dziećmi w przedszkolu publicznym ponad podstawę programową, za które pobierane są opłaty; odpłatnego wydawania posiłków nauczycielom zatrudnionym w przedszkolach i szkole oraz pozostałym pracownikom administracji i obsługi; odpłatnego żywienia dzieci w przedszkolach i świetlicy szkolnej oraz wydawania duplikatów dokumentów, za które pobierana jest opłata.

Prezentując we wniosku stan faktyczny gmina wskazała, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od [...] stycznia 2017 r. rozlicza podatek VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina wykonuje działalność statutową jako organ administracji publicznej oraz świadczy na rzecz mieszkańców usługi, które podlegają opodatkowaniu VAT. Gmina realizuje działalność statutową m.in. realizując zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, których celem jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb członków wspólnoty samorządowej. Z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) dalej u.s.g. wynika, że jednym z takich zadań jest edukacja publiczna. Źródłem finansowania zadań publicznych są dochody publiczne, tj. dochody własne, subwencja ogólna i dotacje celowe z budżetu państwa. Działalność edukacyjna gminy prowadzona jest w formie powołanych do realizacji zadań edukacyjnych jednostek oświatowych. Jednostki oświatowe na terenie gminy to: [...] przedszkola publiczne, [...] szkoły podstawowe i zespół szkół ponadpodstawowych. W celu obsługi finansowej, księgowej, administracyjnej ww. jednostek edukacyjnych działających na terenie gminy, tj. szkół podstawowych, przedszkoli publicznych, gmina utworzyła referat, tj. [...]. Na terenie gminy tylko jedna szkoła podstawowa prowadzi świetlicę z dożywianiem, która przygotowuje posiłki (obiady wydawane są uczniom, zatrudnionym nauczycielom, pracownikom administracji i obsługi szkoły oraz osobom spoza szkoły, tj. emerytom - byłym pracownikom szkoły oraz osobom samotnym z ograniczoną sprawnością). Wydawanie posiłków uczniom i nauczycielom prowadzone za odpłatnością jest traktowane przez gminę jako sprzedaż podlegająca zwolnieniu z VAT. W przypadku pozostałych pracowników wydawanie posiłków objęte jest 8% stawką podatku VAT. Taka sama stawka podatku stosowana jest dla osób spoza szkoły. Dzieci uczęszczające do gminnych przedszkoli również korzystają z żywienia. Nie pobiera się opłaty za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu. Rodzice dzieci uczęszczających do gminnych przedszkoli ponoszą opłaty z tytułu korzystania przez dzieci z posiłków. Przedszkola, działające na terenie gminy, mają swoje kuchnie, gdzie przygotowywane są posiłki dla dzieci, nauczycieli i personelu. W każdym z przedszkoli ustalone są stawki żywieniowe z podziałem na posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek (w zależności od przedszkola). Koszt wyżywienia - stawka wyliczana jest na zasadzie "wsadu do kotła" zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.) u.p.o. Odpłatność za posiłki w przedszkolu ustalana jest na następujących zasadach: dzieci płacą całą stawkę za posiłek (obecnie gmina traktuje te czynności jako zwolnione z VAT) - (dostępny dla nich jest obiad oraz w zależności od jednostki śniadanie i podwieczorek); zatrudnieni nauczyciele płacą całą stawkę za posiłek (obecnie gmina traktuje te czynności jako zwolnione z VAT) - (dostępny jest dla nich tylko obiad); zatrudniony personel płaci całą stawkę za posiłek plus 8% VAT - (dostępny jest dla nich tylko obiad). W przypadku szkoły ustalona opłata za posiłki dla uczniów kalkulowana jest na zasadzie "wsadu do kotła" zgodnie z art. 106 ust. 4 u.p.o.. Natomiast opłata dla nauczycieli, personelu osób spoza szkoły zawiera zarówno koszt "wsadu do kotła", jak i również koszt utrzymania świetlicy (koszty wynagrodzenia obsługi, wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie utrzymania świetlicy). Koszt obiadu dla ucznia wynosi [...] zł, dla nauczyciela - [...] zł, dla personelu i osób spoza szkoły - [...] zł plus 8% VAT. W szkole obsługującej świetlicę wyodrębniony został osobny rachunek bankowy, na który wpływają opłaty za obiady wnoszone przez rodziców uczniów, nauczycieli, pracowników i osoby spoza szkoły.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00