Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 czerwca 2020 r., sygn. IV SA/Po 96/20

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Świerczak (spr.) Sędzia WSA Maciej Busz Asesor sądowy WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska Protokolant sekr. sąd. Roman Sukhyi po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na Uchwałę Nr [...] Rady Gminy z dnia [...] lutego 2013 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy [...] 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; 2. zasądza od Wójta Gminy [...] na rzecz Wojewody [...] kwotę [...]zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewoda Wielkopolski wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na uchwałę nr XIX/119/2013 Rady Gminy Tarnówka z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Tarnówka. Działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.) wniesiono stwierdzenie nieważności zaskarżonej w całości ze względu na istotne naruszenie prawa oraz o zasądzenie kosztów postępowania sądowego, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Zaskarżonej uchwale zarzucono istotne naruszenie art. 90d ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. 256, poz. 2572 ze zm., dalej jako: "ustawa") według stanu na dzień podjęcia uchwały) poprzez dopuszczenie możliwości udzielenia stypendium w formie całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych prowadzonych w ramach planu nauczania, podczas gdy ta forma stypendium dotyczy jedynie zajęć wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania; art. 90d ust. 4 cyt. ustawy poprzez dopuszczenie możliwości udzielenia stypendium wszystkim uczniom w formie całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania, tymczasem ww. norma prawna odnosi się jedynie do uczniów szkól ponadgimnazjalnych oraz słuchaczy kolegiów; art. 90d ust. 5 ustawy poprzez jego niedopuszczalną modyfikacje, co w konsekwencji doprowadziło do ograniczenia możliwości udzielania stypendium w formie świadczenia pieniężnego; art. 90d ust. 2-5 ustawy w zakresie w jakim uzależniono udzielenie stypendium szkolnego od wcześniejszej refundacji poniesionych kosztów, art. 90d w zw. z art. 90e ustawy poprzez wprowadzenie dodatkowej przesłanki otrzymania stypendium oraz zasiłku szkolnego (ich wysokości) niewymienionej w ustawie o systemie oświaty; art. 90d ust. 11 ustawy poprzez dopuszczenie możliwości wypłaty stypendium w okresach innych niż miesięczne oraz jednorazowo, przy jednoczesnym braku wskazania okresów w których to stypendium będzie wypłacane oraz wskazania jakiej formy stypendium ta możliwość dotyczy; art. 90e ust. 1 ustawy poprzez zdefiniowanie pojęcia niedookreślonego w akcie rangi podstawowej; art. 90f cyt. ustawy poprzez przekroczenie delegacji ustawowej w zakresie w jakim Rada objęła przedmiotowym Regulaminem kwestie utraty prawa do otrzymania stypendium.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00