Orzeczenie
Wyrok WSA w Opolu z dnia 20 maja 2020 r., sygn. I SA/Op 25/20
Egzekucyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Grzegorz Gocki Sędzia WSA Marta Wojciechowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 maja 2020 r. sprawy ze skargi Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 18 listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia kosztów egzekucyjnych oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Opolu (dalej jako: strona skarżąca, wierzyciel) jest postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 18.11.2019 r., którym organ ten działając na podstawie przepisu art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.) [dalej: K.p.a.] i art. 18 ustawy z dnia 7 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438 z późn. zm.) [dalej: u.p.e.a.], - utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 7.10.2019 r. odmawiające umorzenia kosztów egzekucyjnych w wysokości 4.274,62 zł, powstałych w egzekucji należności pieniężnych prowadzonej wobec zobowiązanego G. D. na podstawie tytułów wykonawczych z dnia 28.09.2016 r. o numerach: [...], [...] i [...].
Zaskarżone rozstrzygnięcie zapadło w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Wnioskiem z dnia 23.09.2019 r. strona skarżąca zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o umorzenie kosztów postępowania egzekucyjnego prowadzonego wykonawczych o numerach: [...] [...] i [...]. Uzasadniając prośbę wierzyciel wskazał, że jest organem, który wykonuje swoje obowiązki przy pomocy Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Opolu - jednostki budżetowej finansowanej z budżetu państwa oraz że Państwowa Inspekcja Sanitarna, z mocy ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, prowadzi nadzór nad przestrzeganiem zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych potocznie zwanych "dopalaczami", jak również działalność kontrolną w tym zakresie, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne obywateli. Strona nie otrzymuje środków z budżetu państwa na pokrycie kosztów egzekucyjnych, a jedynie na wynagrodzenia i koszty rzeczowe. Wierzyciel zwrócił również uwagę na duże znaczenie wykonywanych zadań, czego świadectwem są powtarzające się doniesienia medialne o tragicznych skutkach zażywania "dopalaczy", które są obecnie jedną z najczęstszych przyczyn zatruć i zgonów wśród młodzieży, ich zażycie ma bardzo poważne konsekwencje zdrowotne, a leczenie zatruć jest utrudnione z uwagi na zmieniający się skład tych substancji. Ponadto dopalacze, podobnie jak narkotyki, leki czy alkohol, łatwo uzależniają. Niewątpliwie powyższe ma znaczenie jako argument przemawiający za udzieleniem pomocy jednostce wykonującej tak ważne dla całego społeczeństwa zadania i obciążeniem kosztami tej pomocy Skarbu Państwa. W interesie publicznym jest bowiem prawidłowe działanie organów inspekcji sanitarnej, polegające na szybkim podejmowaniu działań w zakresie przeciwdziałania narkomanii ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz trudności w realizacji tych działań (osoby prowadzące nielegalną działalność w trakcie postępowania administracyjnego zmieniają zobowiązane podmioty, wyrejestrowują spółki, likwidują konta bankowe - celem uniemożliwienia działania wierzyciela oraz organów egzekucyjnych).
-
keyboard_arrow_right