Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 kwietnia 2020 r., sygn. III SA/Gd 844/19
Zatrudnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Alina Dominiak Sędziowie: Sędzia WSA Janina Guść Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 24 kwietnia 2020 r. sprawy ze skargi N. R. na decyzję Wojewody z dnia 24 października 2019 r., nr (...) w przedmiocie przyznania statusu osoby bezrobotnej oraz odmowy przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych 1. uchyla zaskarżoną decyzję w części utrzymującej w mocy decyzję Starosty z dnia 2 października 2019 r., nr (...) o odmowie przyznania zasiłku dla bezrobotnych; 2. oddala skargę w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 24 października 2019 r. Wojewoda utrzymał w mocy decyzję Starosty z dnia 2 października 2019 r. o uznaniu N.R. za osobę bezrobotną oraz odmowie przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych.
W sprawie zaistniały następujące okoliczności faktyczne i prawne:
Decyzją z dnia 2 października 2019 r. (nr (...)) Starosta - działając na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a/ i b/, art. 2 ust. 1 pkt 2 oraz art. 71 ust. 1 i 2, art. 73 ust. 5 i ust. 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j.: Dz. U z 2019 r., poz. 1482 ze zm. - dalej także jako "u.p.z.r.p.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U z 2018 r., poz. 2096 ze zm.- dalej jako "k.p.a.") - orzekł o: 1/ uznaniu z dniem 6 września 2019 r. N. R. (dalej zwanej także "stroną", "skarżącą") za osobę bezrobotną oraz 2/ odmowie przyznania jej prawa do zasiłku.
W uzasadnieniu organ wskazał, że strona była zarejestrowana jako osoba bezrobotna z prawem do zasiłku od dnia 14 marca 2019 r., natomiast status osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku z powodu podjęcia innej pracy zarobkowej strona utraciła z dniem 18 marca 2019 r.
W dniu rejestracji tj. 6 września 2019 r. strona przedłożyła zaświadczenie potwierdzające pracę na umowę zlecenie w okresie od 18 marca 2019 r. do 31 lipca 2019 r. Organ wyjaśnił, że strona nie rejestrując się w okresie 14 dni od dnia ustania pracy, nie spełniła wymogów zawartych w art. 73 ust. 5 u.p.z.r.p. Suma okresów, o których mowa w art. 71 ust. 1 i 2 tej ustawy przypadających w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień rejestracji wynosi 365 dni, jednak strona nie udokumentowała osiąganego wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz opłacania składek na Fundusz Pracy. Z kolei oryginał zaświadczenia potwierdzającego wysokość otrzymywanego wynagrodzenia brutto oraz potwierdzającego odprowadzanie składki na Fundusz Pracy podczas wykonywania umowy zlecenia wpłynął w dniu 2 października 2019 r. tj. po dniu podjęcia przez stronę pracy. W tej sytuacji organ stwierdził, że strona spełniła warunki do uznania jej za osobę bezrobotną, jednakże prawo do zasiłku jej nie przysługuje, gdyż przesłanki zawarte w art. 73 ust. 7 u.p.z.r.p. do nabycia prawa do zasiłku uzupełniającego do poprzedniej rejestracji nie mają do niej zastosowania.