Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 marca 2020 r., sygn. II SA/Po 799/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Batorowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Protokolant St. sekr. sąd. Monika Pancewicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 marca 2020 r. sprawy ze skarg M. C., K. C. A. D. C. na decyzję [...] Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2019 r. Nr [...] w przedmiocie nakazania rozbiórki części budynku mieszkalnego oddala skargi
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla powiatu [...] (dalej w skrócie: "PINB"), decyzją z [...] kwietnia 2019 r. o nr [...], wydaną na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, nakazał A. D., M. C. oraz K. C. rozbiórkę pozostałej części budynku mieszkalnego, tj. pozostałych fragmentów ceglanych murów parteru ( ok. wysokości 2 m) oraz wewnętrznych pozostałości obiektu, usytuowanego na nieruchomości nr ewid. geod. [...] i [...] przy [...] w [...], gm. [...] oraz uporządkować teren nieruchomości po wykonaniu rozbiórki. Jednocześnie organ określił, iż wyżej wymienione roboty rozbiórkowe należy rozpocząć przed dniem [...] czerwca 2019 r. i zakończyć do dnia [...] września 2019 r.
W uzasadnieniu PINB wyjaśnił, iż w związku z uzyskaniem informacji o istniejącym zagrożeniu dla sąsiednich nieruchomości przez znajdujący się obiekt na nieruchomości w [...] przy [...] przeprowadził kontrolę obiektu w trakcie której stwierdzono realne zagrożenia dla życia , zdrowia oraz mienia. Zastany budynek był opuszczony, stwierdzony stan techniczny był zły z uwagi na kondycję więźby dachowej oraz zawalony fragment narożnika budynku (wykonano stosowną dokumentację fotograficzną). Wyjaśniono, iż jednocześnie podjęto nieskuteczne próby nawiązania kontraktu z właścicielami przedmiotowego budynku (J. C. i A. D.), kierując korespondencję pod adres widniejący w ewidencji gruntów i budynków. Wyjaśniano, iż podjęto dalsze próby ustalenia adresów właścicieli tego budynku - skierowano zapytania do Gminy [...] jak też do Miasta [...]. Również te działania nie przyniosły pożądanego efektu. PINB wskazał, iż uzyskał informację od Powiatowego Konserwatora Zabytków, że budynek mieszkalny nie figuruje w gminnej ewidencji zabytków. Nie jest objęty żadną z form ochrony zawartych w art. 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Z uwagi na nadal grożące niebezpieczeństwo ze strony opuszczonego budynku, PINB, mimo nieudanych prób skontaktowania się ze współwłaścicielami, podjął na, podstawie art. 69 ust. 1 Prawa budowlanego działania prewencyjne, mające na celu usunięcie takiego stanu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right