Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 23 marca 2020 r., sygn. III SA/Gl 45/20
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Herman, Sędzia WSA Iwona Wiesner (spr.), Protokolant Starszy referent Izabela Maj-Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 marca 2020 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Gminy Kamienica Polska z dnia 30 października 2014 r. nr 226/XXXIX/2014 w przedmiocie uchwalenia Statutu Gminy oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Gminy Kamienica Polska 30 października 2014r. podjęła uchwałę w sprawie ustalenia Statutu Gminy Kamienica Polska na podstawie art. 18 ust. 2, art. 22 ust. 1, 2 ustawy z 8 marca 19990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2013r., poz. 594, dalej: usg). Statut Gminy stanowił załącznik do uchwały, a jej wykonanie zostało powierzone Wójtowi Gminy. Uchwała wchodziła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Równocześnie utraciła moc uchwała Nr 27/III/2003 z 14 lutego 2003 r. w sprawie statutu gminy. Uchwała została doręczona organowi nadzoru 6 listopada 2014r.
W skardze z 14 grudnia 2019r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, Wojewoda Śląski wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały jako niezgodnej z art. 11b ust. 3, art. 18a ust. 5, art. 22 ust. 1, art. 37a ust. 1 oraz art. 51 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym w brzmieniu obowiązującym w dacie podjęcia uchwały oraz art. 2 i art. 7 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997r.
W skardze wskazano, że rada gminy obowiązana jest przestrzegać zakresu upoważnienia ustawowego udzielonego jej przez ustawę w zakresie tworzenia aktów prawa miejscowego, a w ramach udzielonej jej delegacji w tych działaniach nie może wkraczać w materię uregulowaną ustawo (art. 40 ustawy). Uchwała rady gminy, będąca aktem prawa miejscowego, jest jednocześnie źródłem powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy, zatem musi respektować unormowania zawarte w aktach wyższego rzędu (art. 87 ust. 2 Konstytucji RP). Na podstawie art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa (zasada praworządności). Przekroczenie kompetencji przez radę gminy przy podejmowaniu uchwały powinno być traktowane jako istotne naruszenie prawa, skutkujące nieważnością uchwały w zakresie, w którym przekroczono przyznane kompetencje.