Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 26 lutego 2020 r., sygn. I SA/Go 812/19
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Niedzielski Sędzia WSA Anna Juszczyk- Wiśniewska (spr.) Sędziowie Asesor WSA Zbigniew Kruszewski Protokolant Referent stażysta Monika Pasich po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lutego 2020 r. sprawy ze skargi P. spółka akcyjna spółka komandytowo - akcyjna na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej [...] z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za sierpień i wrzesień 2016 rok oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
P spółka akcyjna - dalej zwana Spółką, Skarżącą, Stroną - złożyła skargę na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej- dalej zwany DIAS - z dnia [...] października 2019 r. Zaskarżona decyzja utrzymywała w mocy decyzję z dnia [...] listopada 2018 r. Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego (dalej zwany organ I instancji, Naczelnik), w której organ określił Stronie w podatku od towarów i usług kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy: za sierpień 2016 r. w wysokości 383.581 zł i za wrzesień 2016 r. w wysokości 6.190.992 zł.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym:
Wobec Skarżącej wszczęto postępowanie kontrolne w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za sierpień 2016 r. i za wrzesień 2016 r. W toku postępowania kontrolnego zakończonego ww. decyzją ustalono, iż w kontrolowanym okresie Strona prowadziła działalność gospodarczą w zakresie detalicznej i hurtowej sprzedaży paliw płynnych i gazowych na stacjach paliw, na których - poza sprzedażą paliwa - świadczyła usługi gastronomiczne i hotelowe.
W toku postępowania przeprowadzone zostały czynności kontrolne, które obejmowały weryfikację transakcji w obszarze obrotu towarem, tj.: biodieslem, napojami bezalkoholowymi oraz paliwami płynnymi. W wyniku weryfikacji dokumentów Strony oraz dokumentacji kontrahentów i podmiotów uczestniczących w transakcjach gospodarczych, stwierdzono nieprawidłowości w rozliczeniu podatku od towarów i usług za sierpień i wrzesień 2016 r. w zakresie wykazanych przez Stronę w deklaracji VAT-7 wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (dalej także jako "WDT") napojów bezalkoholowych. Organ wskazał, że Strona nie spełniła warunków do zastosowania stawki 0% przy dostawach towarów udokumentowanych fakturami VAT: nr [...] z dnia [...].08.2016 r. na wartość netto 45.511,77 zł, wartość brutto 45.511,77 zł dla P, oraz nr [...] z dnia [...].09.2016 r. na wartość netto 27.745,20 zł, wartość brutto 27.745,20 zł dla S, a dostawa napojów bezalkoholowych wykazanych na tych fakturach winna być opodatkowana według 23% stawki podatku VAT. Wobec powyższego zdaniem organu Strona zaniżyła podatek należny: za sierpień 2016 r. o kwotę 8.510,00 zł oraz za wrzesień 2016 r. o kwotę 5.188,00 zł, a także zawyżyła wewnątrzwspólnotową dostawę towarów za sierpień 2016 r. o kwotę 45.512,00 zł oraz za wrzesień 2016 r. o kwotę 27.745,00 zł.