Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 2 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Kr 1206/19

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Człowiekowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 28 grudnia 2019 r. sprawy ze sprzeciwu R. K. od decyzji Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia 28 sierpnia 2019 r. znak [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala sprzeciw.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wieliczce (PINB) decyzją z dnia 11 kwietnia 2018 r. nr [...], działając na podstawie art. 48 ust. 1, art. 80 ust. 2 pkt 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2018 r., poz. 1202 ze zm.) nakazał inwestorowi R. K. rozbiórkę samowolnie wybudowanego oczka wodnego na terenie działek nr [...] i [...] w miejscowości S., gmina Wieliczka.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że na przedmiotowej nieruchomości, obok budynku inwentarskiego i budynku gospodarczego, znajduje się również m.in. przyczepa (tzw. domek holenderski) wraz z instalacjami. Na wzmiankowanej posesji zinwentaryzowano nadto dwie studnie, które miały zaopatrywać przyczepę w wodę, zbiornik na nieczystości ciekłe oraz oczko wodne. W dniu 14 grudnia 2017 r. organ I instancji przeprowadził kontrolę z udziałem współwłaściciela przedmiotowej nieruchomości R. K., który oświadczył do protokołu, że był inwestorem m.in. oczka wodnego. W oparciu o dokonane ustalenia organ nadzoru budowlanego uznał, że sporne oczko wodne stanowi samowolę budowlaną. Jednocześnie organ zdecydował o wyłączeniu do odrębnego rozpoznania i orzekania sprawę oceny legalności innych obiektów budowlanych (w tym wzmiankowanego "domku holenderskiego").

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy obiekt posadowiony został na terenie do tego nieprzeznaczonym w myśl obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego uchwałą Rady Miejskiej w Wieliczce z dnia 7 kwietnia 2016 r. nr XVII/232/2016 , organ I instancji stwierdził, że legalizacja przedmiotowej samowoli pozostaje niemożliwa. W związku z powyższym organ orzekł o nakazie rozbiórki przedmiotowego obiektu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00