Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. IV SA/Po 742/19

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Asesor sądowy WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 grudnia 2019r. sprawy ze sprzeciwu I. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] maja 2019r. Nr [...] w przedmiocie odmowy zgody na realizację przedsięwzięcia uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 19 lutego 2019r. uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z [...] czerwca 2018r. uchylającą i przekazującą do ponownego rozpoznania przez organ I instancji decyzję Wójta Gminy [...] z [...] maja 2018r. odmawiającą T. B. zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku inwentarskiego do hodowli trzody chlewnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce nr [...] obręb ewidencyjny [...], gm. [...].

Po ponownym rozpoznaniu sprawy Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z [...] maja 2019r. na podstawie art. 33, art. 71, art. 80, art. 82, art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.), w zw. z § 3 ust. 1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71) ponownie uchyliło zaskarżoną decyzję Wójta Gminy z [...] maja 2018r. i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.

W motywach rozstrzygnięcia Kolegium przytoczyło dotychczasowy stan sprawy. Odwołując się do treści art. 82 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (w brzmieniu dotychczasowym wynikającym z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2015 poz. 1936) - zwanej dalej również "ustawą", Kolegium wskazało, że decyzja dotycząca środowiskowych uwarunkowań musi być oparta na kompleksowo zgromadzonym i wyjaśnionym materiale dowodowym oraz jednoznacznych ustaleniach organu administracji. Przesłanki wydania decyzji negatywnej dla wnioskodawcy tzn. odmawiającej ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla planowanego przedsięwzięcia muszą wynikać z konkretnie wskazanych uregulowań prawnych. Z drugiej strony osoby sprzeciwiające się realizacji inwestycji podstawy swojego działania także muszą wywodzić z prawa własności. Dlatego też w żadnym razie nie wolno bagatelizować argumentów podnoszonych przez przeciwników inwestycji, które muszą być przedmiotem rzetelnej i wyczerpującej analizy organu I instancji. Kolegium podkreślało, że sprzeciw mieszkańców nie może stanowić wyłącznej podstawy do wydania negatywnej decyzji w sprawie. Przepisy ustawy nakazują jedynie zapewnienie udziału społeczeństwa w postępowaniu i umożliwienie zgłoszenia uwag i wniosków, natomiast nie nakładają obowiązku uzyskania społecznej akceptacji dla przedsięwzięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00