Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 5 grudnia 2019 r., sygn. II SA/Bk 694/19

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Sędziowie asesor sądowy WSA Marcin Kojło, sędzia WSA Marek Leszczyński, Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 5 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi P. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę

Uzasadnienie

Podczas kontroli drogowej samochodu osobowego marki H. o nr rejestracyjnym [...], przeprowadzonej w dniu [...] kwietnia 2019 r. przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w B. przy ul. [...] w B., stwierdzono, że kierujący ww. pojazdem P. B., wykonywał przewóz zarobkowy pasażera z ul. [...] na ul. [...] w B.

Na okoliczność przeprowadzonej kontroli sporządzony został protokół nr [...], podpisany przez ww. kierowcę, z którego wynika, że ww. przejazd zamówiono za pomocą aplikacji B. (dla pasażera) i B. Driver (dla kierowcy). Odbył się on pomiędzy godz. 14:12 a godz. 14:26, w ten sposób, że około 14.12 pod wskazane przez pasażera miejsce przy ul. [...] w B. podjechał ww. samochód osobowy i po wejściu do pojazdu pasażera, kierowca P. B. rozpoczął przewóz pod wskazany w aplikacji przez pasażera adres tj. ul. [...] w B., gdzie dojechał o godz. 14:26. Wówczas nastąpiła płatność za przewóz w kwocie 10,32 zł z rachunku bankowego pasażera za pomocą karty płatniczej podpiętej do aplikacji B.. Według danych uzyskanych z rachunku bankowego pasażera, posiadaczem konta bankowego, na które została przelana opłata za przewóz jest [...]. Kierowca zakończył wykonanie usługi przewozu w aplikacji, co potwierdzone zostało wyświetleniem ww. danych, na co pasażer uzyskał stosowne potwierdzenie w aplikacji. Kierowca nie posiadał w pojeździe, ani też nie okazał do kontroli drogowej zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji na wykonywanie przewozu drogowego osób lub na przewóz drogowy osób taksówką. Przesłuchany zaś w toku kontroli zeznał, że nie posiada żadnego z ww. uprawnień, co w protokole kontroli odnotowano jako naruszenie art. 5b ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. 2019 r. poz. 58 ze zm. dalej: "u.t.d."). Ponadto ustalono, że ww. przewóz okazjonalny wykonywany był pojazdem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu najwyżej 5 osób łącznie z kierowcą, w związku z czym nie spełnia on kryterium konstrukcyjnego do wykonywania tego przewozu, określonego w art. 18 ust. 4a u.t.d. z zastrzeżeniem art. 18 ust. 4b u.t.d., a także, że ww. kierowca nie posiadał zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, co stanowi naruszenie art. 39j u.t.d oraz zaświadczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, co stanowi naruszenie art. 39k u.t.d.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00