Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 października 2019 r., sygn. VII SA/Wa 754/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Groński (spr.), , Sędzia WSA Artur Kuś, Sędzia WSA Andrzej Siwek, Protokolant specjalista Piotr Bibrowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 października 2019 r. sprawy ze skargi J. U. i W. U. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2019 r. znak [...] w przedmiocie uchylenia decyzji i umorzenia postępowania nieważnościowego uchyla zaskarżoną decyzję
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] lutego 2019 r., znak: [...] Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: "GINB"), działając w oparciu o art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096, dalej: "k.p.a."), po rozpatrzeniu odwołania [...], od decyzji Wojewody [...] z [...] września 2018 r., znak: [...], odmawiającej stwierdzenia nieważności decyzji Starosty [...] z [...] września 2014 r., Nr [...], znak: [...], w przedmiocie zmiany pozwolenia na budowę, uchylił zaskarżoną decyzję w całości oraz umorzył postępowanie organu I instancji.
Z akt sprawy wynika, że decyzją z [...] września 2018 r., znak: [...], Wojewoda [...] odmówił stwierdzenia, po wszczęciu postępowania na wniosek [...], nieważności decyzji Starosty [...] z [...] września 2014 r., Nr [...], znak: [...] (zmieniającej decyzję Starosty [...] z [...] kwietnia 2014 r., Nr [...], znak: [...], zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej [...] pozwolenia na budowę budynku usługowo - mieszkalnego wraz ze zjazdem z drogi gminnej na działkach nr ewid. [...] położonych przy ul. [...] w [...]), w części dotyczącej projektu budowlanego, polegającej na poszerzeniu zakresu opracowania o dwa lokale usługowe na parterze i trzy mieszkania na piętrze budynku.
Od powyższej decyzji z [...] września 2018 r., znak: [...],[...] wnieśli odwołanie do GINB.
Wydając powołaną na wstępie decyzję GINB ocenił, że odwołujący się nie mają przymiotu strony w niniejszym postępowaniu. Zwrócił uwagę, że art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego, wprowadzony do systemu prawa ustawą z 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r., Nr 80, poz. 718), miał na celu ograniczenie katalogu stron, ustalonego dotąd wyłącznie w oparciu o unormowanie art. 28 k.p.a. w postępowaniach w sprawie pozwolenia na budowę. Jednocześnie wskazał na orzecznictwo sądowoadministracyjne, w tym wyrok NSA w wyroku z 5 kwietnia 2007 r., sygn. akt II OSK 598/06, z którego wynika, że sprawy o stwierdzenie nieważności pozwolenia na budowę lub o wznowienie postępowania w takiej sprawie są prowadzone w nadzwyczajnych trybach postępowań administracyjnych, jednakże nie zmienia to ich zasadniczego przedmiotu, czyli problemu udzielenia pozwolenia na budowę. Ponadto zauważył, że postępowanie w sprawie zmiany pozwolenia na budowę wszczynane jest w sprawie nowej w stosunku do rozstrzygniętej wcześniej decyzją o pozwoleniu na budowę i ograniczone merytorycznie tylko do zakresu dokonywanej zmiany projektu budowlanego i decyzji o pozwoleniu na budowę. W związku z tym również obszar oddziaływania obiektu powinien, co do zasady, być ustalany odpowiednio do zakresu tej zmiany.