Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 23 października 2019 r., sygn. II SA/Po 562/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Batorowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Asesor WSA Jan Szuma po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 października 2019 r. sprawy ze skargi R. K. na postanowienie Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie obowiązku dostarczenia oceny technicznej wykonania robót budowlanych oddala skargę.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla [...] ( dalej: "PINB") postanowieniem z [...] lutego 2019 r. o nr [...], wydanym na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz art. 81c ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, nałożył na Wspólnotę Mieszkaniową nieruchomości przy ul. [...] w [...], obowiązek dostarczenia oceny technicznej dotyczącej wykonania robót budowlanych polegających na remoncie sześciu balkonów na II piętrze budynku z podwyższeniem balustrad. Jednocześnie organ sprecyzował, iż sporządzający powyższą ocenę techniczną ma ocenić prawidłowość wykonania robót budowlanych oraz określić, w razie potrzeby, roboty i czynności budowlane niezbędne do doprowadzenia obiektu budowlanego do stanu zgodnego z przepisami. Powyższa ocena powinna zawierać co najmniej część opisową oraz powinna być sporządzona przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia budowlane i będącą członkiem właściwej izby samorządu zawodowego. PINB wyznaczył jednocześnie termin 30 dni od dnia, w którym niniejsze postanowienie stanie się ostateczne, na przedłożenie powyższej opinii.
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że w związku ze zgłoszeniem nielegalnego wykonania remontu balkonów, przy [...] w [...], w dniu w dniu [...] listopada 2017 dokonano sprawdzenia opisywanych przez wnioskodawcę robót i potwierdzono istnienie rusztowań na chodniku pod balkonami budynku przy [...] Skontaktowano się w tej sprawie z zarządcą budynku, który potwierdził, że prace zostały podjęte w oparciu o skuteczne zgłoszenie do Wydziału Urbanistyki i Architektury [...]. Zarządca budynku wyjaśnił, iż prace zabezpieczające faktycznie rozpoczęły się przed [...] listopada 2018 r., czyli dniem wydania zaświadczenia o przyjęciu zgłoszenia opisywanych robót. PINB uznał, iż inwestor mógł rozpocząć roboty w okolicznościach zagrożenia tym bardziej, że dochowano obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. 31 ust. 5 ustawy Prawo budowlane i decyzją z [...] kwietnia 2018 r. umorzył wszczęte postępowanie. Z takim stanowiskiem nie zgodził się Inspektor Nadzoru Budowlanego, który w decyzją z dnia [...] sierpnia 2018r., sygn. [...] uchylił decyzję PINB z [...] kwietnia 2018r. Organ odwoławczy wykluczył możliwość zastosowania wspomnianej art. 31 ust. 5 ustawy Prawo budowlane wobec przedmiotowych robót. Wskazał, że przepis ten można stosować jedynie w przypadku robót rozbiórkowych.