Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 5 września 2019 r., sygn. II SA/Sz 335/19

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Stefan Kłosowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj Protokolant starszy inspektor sądowy Aneta Ciesielska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 5 września 2019 r. sprawy ze skargi B. K. na decyzję Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowalnego w K. P. z dnia [...] r. nr [...], II. zasądza od Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącego B. K. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. nr [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej: "PINB"), w oparciu

o art. 49b ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U z 2018 r., poz. 1202 ze zm.) dalej zwanej: "p.b." oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.) dalej zwanej: "k.p.a.", nakazał B. K. (dalej jako "inwestor" lub "skarżący") rozbiórkę budynku gospodarczego oznaczonego "nr [...]" o wym. 6,15 x 4,54 m z tarasem o wym. 1,7 x 4,54 m (użytkowanego sezonowo jako budynek letniskowy na wynajem), zlokalizowanego na działce nr [...] przy ul. [...] nr [...] w m. W. , gm. W..

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że w dniu 7 maja 2018 r. podczas przeprowadzonej kontroli zabudowy działki nr [...] w m. W. przy ul. [...] stwierdzono, iż przedmiotowa nieruchomość (powstała w wyniku scalenia dwóch działek o nr [...] i [...]) stanowi własność skarżącego i zabudowa jest 4 budynkami: dwoma budynkami rekreacji indywidualnej oraz dwoma budynkami gospodarczymi. Na przedmiotową zabudowę właściciel działki i jednocześnie inwestor przedłożył zgłoszenia robót nie wymagających pozwolenia na budowę, złożone do organu administracji architektoniczno - budowlanej Starostwa Powiatowego w [...]. W stosunku do wymienionych obiektów przyporządkowano kolejno poszczególne zgłoszenia i dokonano pomiarów kontrolnych obiektów, a następnie w sprawie wszystkich czterech obiektów, PINB wszczął odrębne postępowania administracyjne. W zakresie budowy obiektu oznaczonego na załączniku graficznym "nr [...]", ustalono, że budynek wybudowany został pierwotnie jako gospodarczy - zgłoszenie nr [...] z dnia 28 października 2016 r. Wymiary wynikające ze zgłoszenia to 4,5 x 7,7 m, natomiast wymiary budynku stwierdzone w trakcie kontroli wyniosły 4,54 x 6,15 m + zadaszony taras o wym. 1,7 x 4,54 m. Odległość przedmiotowego budynku od ogrodzenia stojącego "w przybliżeniu" na granicy działki nr [...] wynosi 2,0 m - złożone zgłoszenie wskazywało na odległość 3,0 m od granicy z działką drogową. Ponadto w trakcie przeprowadzonej w dniu 19 lipca 2018 r. ponownej kontroli, ustalono, że w poszczególnych obiektach i budynku oznaczonym "nr [...]" prowadzona jest działalność polegająca na wynajmowaniu przedmiotowych budynków na cele letniskowe - zakwaterowanie turystów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00