Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 17 lipca 2019 r., sygn. II SA/Rz 468/19

Drogi publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Joanna Zdrzałka Sędziowie WSA Magdalena Józefczyk WSA Paweł Zaborniak /spr./ Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 lipca 2019 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Sanoku na uchwałę Rady Powiatu Sanockiego z dnia 9 listopada 2017 r. nr XLVI/347/2017 w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Prokurator Prokuratury Rejonowej w Sanoku wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie (dalej zwany WSA) skargę na uchwałę Rady Powiatu Sanockiego z dnia 9 listopada 2017 r., nr XLVI/347/2017, wydaną w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i parkowania na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu.

Prokurator zaskarżając powyższą uchwałę w całości zarzucił jej naruszenie prawa materialnego, tj. art. 130a ust. 6 ustawy - Prawo o ruchu drogowym poprzez wykroczenie przy podejmowaniu uchwały poza delegację ustawową zawartą w tym przepisie. Zawnioskował do Sądu o stwierdzenie jej nieważności.

W uzasadnieniu skargi Prokurator wskazał, że w przedmiotowej uchwale ustalono maksymalne stawki wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz za przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi przewidziane w art. 130a ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz obwieszczeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25.07.2017 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowane na parkingu strzeżonym (M.P. z dnia 3.08.2017 r.). Równocześnie co wynika z umowy nr 88/2016 z dnia 30 maja 2016 r. zawartej przez Starostwo Powiatowe w Sanoku z przedsiębiorcą realizującym na zlecenie powiatu usuwanie pojazdów z dróg (aneksowanej 25 maja 2018 r.) - stawki przewidziane w w/w. umowie za wykonanie przez podmiot uprawniony usunięcia pojazdu z drogi w przypadkach określonych w art. 130 a ust. 1-2 ustawy Prawo o ruchu drogowym są znacząco niższe od stawek przewidzianych w przedmiotowej uchwale. Natomiast § 5 umowy przewiduje, że wykonawca zobowiązuje się naliczyć osobie uprawnionej do odbioru pojazdu usuniętego z drogi w trybie art. 130 a ust. 1 i 1a oraz ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym opłatę za usunięcie pojazdu wg. stawek określonych w uchwale Rady Powiatu Sanockiego. W ten sposób różnica pomiędzy stawką określoną w uchwale a stawką określoną w umowie z przedsiębiorcą każdorazowo stanowi dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Powyższe wynika także z uzasadnienia stanowiącego załącznik do projektu uchwały z 9 listopada 2017 r. W ocenie Prokuratora Rada Powiatu podejmując zaskarżoną uchwałę kierowała się pozaustawową przesłanką jaką jest uzyskanie, z tytułu pobieranych opłat, dochodu przez powiat.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00