Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 marca 2019 r., sygn. II SA/Ol 63/19

Prawo miejscowe

 

Dnia 5 marca 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 marca 2019 roku sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w Olsztynie na uchwałę Rady Powiatu w Nidzicy z dnia 22 grudnia 2017 roku nr XXXVIII/223/2017 w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu z drogi - stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Rada Powiatu w N, działając na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1868, z późn. zm.) oraz art. 130a ust. 6 i 6c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1260, z późn.zm.), podjęła w dniu "[...]"r. uchwałę Nr "[...]" w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu z drogi. W § 2 uchwały określono wysokość opłat za usunięcie pojazdu z drogi z rozbiciem na poszczególne rodzaje pojazdów, w § 3 uchwały ustalono wysokości opłat za przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg za każdą dobę, zaś w § 4 uchwały ustalono koszt odstąpienia od usunięcia pojazdu z drogi w wysokości 50% opłaty jak za usunięcie z drogi. W § 5 uchwały powierzono wykonanie uchwały Zarządowi Powiatu w N, zaś o utracie mocy obowiązującej poprzedniej uchwały orzeczono w § 6, natomiast w § 7 zapisano, że uchwała ta wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa W.

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie na ww. uchwałę wywiódł Prokurator Okręgowy w O, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości.

Zaskarżonej uchwale zarzucono istotne naruszenie prawa materialnego, a mianowicie art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 2017 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1990, z późn.zm) dalej: u.p.r.d., oraz art. 94 Konstytucji RP polegające na przekroczeniu delegacji ustawowej i zawartych w niej granic swobody regulacyjnej poprzez uchwalenie stawek opłat z tytułu usunięcia pojazdu z drogi oraz przechowywania go na parkingu strzeżonym na poziomie maksymalnym, które wynikają z Obwieszczenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 lipca 2017 r. (M.P. 2017, poz. 772), a nadto ustaleniu wysokości kosztów spowodowanych wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu - bez poczynienia co do żadnej z tych opłat ustaleń w zakresie kosztów usuwania pojazdów z drogi i przechowywania ich na parkingach strzeżonych na terenie miasta, a zatem z pominięciem kryteriów zawartych w upoważnieniu ustawowym. W uzasadnieniu skargi podkreślono, że w kontekście podjętej uchwały Rada Powiatu w N (dalej: Rada Powiatu) nie poczyniła stosownych ustaleń w zakresie aktualnych na dzień podjęcia uchwały kosztów usuwania pojazdów z drogi i przechowywania ich na parkingach strzeżonych na terenie powiatu. Tymczasem z treści art. 130a ust. 6 u.p.r.d. wynika jednoznacznie, że jednym z kryteriów dopuszczających uchwalenie określonej wysokości opłat jest obowiązek sprawnej realizacji wskazanego zadania oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze powiatu. Podano, że w uzasadnieniu uchwały, bardzo lakonicznie wyjaśniono motywy jakie legły u podstaw określenia górnych stawek przytaczając treść regulacji ustawowej oraz treść obwieszczenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 lipca 2017 r. Nie przedstawiono jakichkolwiek informacji o znajomości wysokości tych kosztów i sposobu ich ustalenia, zaś z protokołu sesji Rady Powiatu z dnia "[...]"r. (Ad. 5.4.) wynika, że nie przeprowadzono jakiejkolwiek dyskusji w tym zakresie, radni jedynie przegłosowali uchwałę zawierającą stawki w maksymalnej dopuszczalnej wysokości. Analiza procedury uchwałodawczej nie daje zatem możliwości ustalenia, dlaczego ustalono stawki opłat w maksymalnej wysokości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00