Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 lutego 2019 r., sygn. II SA/Ol 79/19

Ruch drogowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lutego 2019 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w Olsztynie na uchwałę Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 16 października 2017 r. nr XXXVIII/220/2017 w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie na obszarze powiatu mrągowskiego oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonywania dyspozycji usunięcia pojazdu w 2018 r. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Rada Powiatu w Mrągowie podjęła w dniu 16 października 2017 r. uchwałę

Nr XXXVIII/220/2017 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg

i ich przechowywanie na obszarze powiatu mrągowskiego oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu w 2018 r.

W złożonej do tut. Sądu skardze Prokurator Okręgowy w Olsztynie wniósł o stwierdzenie nieważności powyższej uchwały w całości. Zaskarżonej uchwale zarzucił istotne naruszenie art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 2017 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r., poz. 1990 z późn. zm.), zwanej dalej "p.r.d.", oraz art. 94 Konstytucji RP polegające na przekroczeniu delegacji ustawowej i zawartych w niej granic swobody regulacyjnej poprzez uchwalenie stawek opłat z tytułu usunięcia pojazdu z drogi oraz przechowywania na parkingu strzeżonym na poziomie maksymalnym, które wynikają z obwieszczenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 lipca 2017 r. (M.P. 2017, poz. 772), a nadto ustaleniu wysokości kosztów spowodowanych wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu - bez poczynienia stosownych ustaleń w zakresie kosztów usuwania pojazdów z drogi i przechowywania ich na parkingach strzeżonych na terenie powiatu, a zatem z pominięciem kryteriów zawartych w upoważnieniu. Skarżący stwierdził, że aby uwzględnić przesłankę z art. 130a ust. 6 p.r.d., dotyczącą wysokości kosztów, rada powiatu musi uprzednio dysponować informacją, jakie są koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze powiatu. Przy czym chodzi tu o koszty, które są odpowiednikiem cen za usługi odholowania i parkowania pojazdów, świadczone przez podmioty na terenie danego powiatu. Dopiero po ustaleniu powyższego rada powiatu powinna uwzględnić ten fakt przy podejmowaniu uchwały określającej wysokość wskazanych opłat. W przypadku zaskarżonej uchwały Rada Powiatu w Mrągowie nie poczyniła żadnych ustaleń w zakresie rzeczywistych kosztów usuwania pojazdów z drogi i przechowywania ich na parkingach strzeżonych na terenie powiatu. W uzasadnieniu projektu uchwały, bardzo lakonicznym i zawierającym jedynie powtórzenie treści przepisów p.r.d., brak jest jakichkolwiek informacji o znajomości wysokości tych kosztów i sposobu ich ustalenia. Ponadto z protokołu sesji Rady Powiatu Mrągowie z 16 października 2017 r. wynika, że nie przeprowadzono jakiejkolwiek dyskusji w tym zakresie, a radni przegłosowali jedynie uchwałę określającą stawki w maksymalnie dopuszczalnej wysokości. Skarżący ocenił, że analiza procedury uchwałodawczej nie daje możliwości ustalenia, dlaczego uchwalono stawki opłat w wysokości maksymalnej. Zwrócił jednocześnie uwagę na zapis w uzasadnieniu projektu uchwały, powielony w czasie sesji Rady Powiatu o konieczności ustalenia wysokości stawek w maksymalnych rozmiarach z uwagi na koszty związane z usunięciem pojazdu, w tym dojazd na miejsce, przygotowanie pojazdu do holowania, przeładowanie i zabezpieczenie ładunku i koszty związane z dalszym postępowanie w przypadku nieodebrania pojazdu przez właściciela. Ani w uzasadnieniu projektu uchwały, ani w czasie sesji Rady Powiatu w Mrągowie nie wskazano, w oparciu o jakie dane ustalono wysokość kosztów związanych z usunięciem pojazdu i jego parkowaniem. Skarżący dodał, że koszty usunięcia pojazdu wynikające z zawartej przez Powiat Mrągowski w dniu 1 grudnia 2017 r. umowy nr 29/2017 na świadczenie usług usuwania pojazdów z dróg położonych na terenie powiatu mrągowskiego w przypadkach określonych w art. 130a p.r.d., są nieporównywalnie niższe od uchwalonych przez Radę Powiatu w Mrągowie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00