Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 4 lipca 2019 r., sygn. II SA/Op 196/19

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Ewa Janowska Protokolant St. sekretarz sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2019 r. sprawy ze skargi A S.A. w [...] na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 9 kwietnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego stanowi skarga A S.A. z siedzibą w [...] (zwana dalej: Spółką lub skarżącą) na decyzję Wojewody Opolskiego (zwanego dalej Wojewodą lub organem) z 9 kwietnia 2019 r., nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Starosty Brzeskiego z 14 lutego 2019 r. wnoszącą sprzeciw do zgłoszenia dotyczącego budowy tymczasowego mobilnego masztu telekomunikacyjnego.

Stan faktyczny i prawny przedstawiał się następująco:

Zgłoszeniem z 28 stycznia 2019 r. skarżąca zawiadomiła Starostę Brzeskiego o zamiarze przystąpienia 22 lutego 2019 r. do wykonania robót budowlanych polegających na montażu tymczasowego, mobilnego masztu telekomunikacyjnego o wysokości 27 m na nieruchomości położonej w [...] na działce nr a.

Decyzją z 14 lutego 2019 r., nr [...], Starosta Brzeski, działając na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202 z późn. zm.; zwanej dalej ustawą lub P.b.), wniósł sprzeciw do ww. zgłoszenia. W uzasadnieniu decyzji, po analizie opisu oraz rysunków dołączonych do zgłoszenia ustalił, że wskazane w nim roboty budowlane będą obejmowały montaż stóp masztu, segmentów kratowych, segmentów podporowych, oraz odciągów linowych mocowanych do rusztu opartego na czterech stopach wykonanych w celu zapewnienia stabilności konstrukcji. Dokonując kwalifikacji planowanej inwestycji i robót zakresu robót do wykonania Starosta uznał, że należy ją zaliczyć do budowli, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy, nie zaś do budowy obiektu tymczasowego z art. 29 ust 1 pkt 12 ustawy. Wyjaśnił, że cecha i rozmiar masztu telekomunikacyjnego wyklucza możliwość zakwalifikowania go jako tymczasowego, niezależnie od tego, w jakim okresie miałby być wykorzystany. Bezpieczne użytkowanie masztu telekomunikacyjnego wraz z systemem anten wymaga takiego samego trwałego związania z gruntem w przypadku jego użytkowania w okresie krótszym niż 180 dni, jak i przez dłuższy czas. Zgłaszana inwestycja nie może być zatem zaliczona do tymczasowych obiektów budowlanych z uwagi na cechę trwałego powiązania z gruntem. Bezpieczne użytkowanie zgłaszanego masztu telekomunikacyjnego wraz z antenami obejmuje szerszy zakres robót i wiąże się z budową budowli. Zakres robót budowlanych określonych w zgłoszeniu wykracza poza zakres objęty procedurą zgłoszeniową i roboty te wymagają uzyskania pozwolenia na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00