Wyrok WSA w Łodzi z dnia 9 lipca 2019 r., sygn. II SA/Łd 126/19
Zagospodarowanie przestrzenne; Koszty postępowania
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska Sędziowie Sędzia NSA Bogusław Klimowicz Sędzia WSA Barbara Rymaszewska (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Beata Czyżewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi D. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy N. z dnia [...] r. nr [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. na rzecz skarżącego D. D. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. A.B.
Uzasadnienie
A S.A. z siedzibą w W. wystąpiła o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego "Budowa stacji bazowej telefonii cyfrowej operatora sieci A. Wieża kratowa do h - 55 m n.p.t." na działce nr 847/3, obręb [...]M., gmina N. Inwestycja obejmuje budowę ww. wieży oraz montaż trzech anten sektorowych na wysokości 48,8 m, montaż anteny radioliniowej.
Pozytywna dla inwestora decyzja nr [...] Wójta Gminy N. z dnia [...] lutego 2017r.,i utrzymująca ją w mocy decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] września 2017r. zostały uchylone wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 stycznia 2018r., sygn. akt II SA/Łd 916/17.
Sąd w uzasadnieniu tego wyroku wskazał, ze nie wyjaśniono w sposób wyczerpujący, poprzedzony dogłębną analizą dokumentacji złożonej przez inwestora, czy zamierzenie należy do przedsięwzięć określonych w § 2 ust. 1 pkt 7 lub § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i czy w związku z tym wymaga ono przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Sąd zwrócił uwagę, że przy ocenie istnienia obowiązku przeprowadzenia postępowania środowiskowego powinna zostać wzięta pod uwagę możliwość technicznego pochylenia anten w pełnym zakresie, bowiem nie bez znaczenia jest możliwość niekontrolowanej zmiany położenia anten w związku z warunkami atmosferycznymi. Nadto kwesta oddziaływania pola elektromagnetycznego wymaga uwzględnienia maksymalnego możliwego emitowania pola z tego urządzenia, maksymalnego możliwego pochylenia osi wiązki promieniowania ukształtowania terenu istniejącego i potencjalnego zagospodarowania. Ponadto w ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie wyjaśniono, czy i w jakim zakresie istnieje możliwość pochylenia poszczególnych anten i tym samym czy istnieje możliwość zmiany wiązki promieniowania. Ocena powinna obejmować oddziaływanie anteny od minimalnego do maksymalnego jej pochylenia, aby ustalić od jakiej do jakiej wysokości od poziomu terenu i w jakiej odległości od anten i w jakiej płaszczyźnie możliwe jest ewentualne oddziaływanie promieniowania na miejsca dostępne dla ludności w przypadku nachylenia anten pod rożnym kątem. Według Sądu organ nie zweryfikował, dlaczego w kwalifikacji przedsięwzięcia i opinii biegłego pominięto tereny w bezpośrednim sąsiedztwie terenu inwestycji, przeznaczone pod zabudowę poza działką 847/2. Również zwrócono uwagę na to, że zaskarżona decyzja dotyczy jedynie fragmentu działki, podczas gdy wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego obejmował całą działkę 847/3.