Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 9 maja 2019 r., sygn. III SA/Łd 823/18

Podatek akcyzowy

 

Dnia 9 maja 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Rutkowska, Sędziowie Asesor WSA Małgorzata Kowalska, , Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska (spr.), Protokolant Sekretarz sądowy Renata Tomaszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2019 roku sprawy ze skargi Z. M. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym oraz zwrotu tej kwoty oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...], nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi po rozpatrzeniu odwołania Z.M. od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego I w Ł. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym w łącznej kwocie 78 147 zł i zwrotu podatku uiszczonego w maju, lipcu, wrześniu i listopadzie 2004 r. z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych, działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 800), dalej O.p. oraz art. 208 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 221 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.

Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w oparciu o następujące ustalenia faktyczne i prawne.

Z.M. prowadząc działalność pod firmą Ax. w maju, lipcu, wrześniu i listopadzie 2004 r. dokonywał w krajach UE nabycia wewnątrzwspólnotowego towaru w postaci oleju smarowego oznaczonego kodem CN 2710 19 81 - 2710 19 99 (symbol PKWiU 23.20.18-50.20), a następnie sprzedawał olej na terenie kraju. Z tego tytułu składał deklaracje podatkowe AKC-3 i AKC-3D za te miesiące oraz wpłacał należny podatek akcyzowy, który łącznie wyniósł 78 147 zł.

W dniu 20 maja 2009 r. (data wpływu wniosku do organu) skarżący wystąpił do Naczelnika Urzędu Celnego w K. z wnioskiem o zwrot nadpłaconego podatku akcyzowego w 2004 r. w łącznej kwocie 78 147 zł. W piśmie z dnia 10 czerwca 2009 r. sprecyzował wniosek załączając korekty deklaracji AKC-3 wraz z załącznikami AKC-3/D za maj, lipiec, wrzesień i listopad 2004 r., w których wykazano podatek akcyzowy do zapłaty w wysokości zero złotych. Podatnik wyjaśnił, że nabywał w UE oleje smarowe oznaczone symbolem PKWiU 23.20.18-50.20 i kodem CN 2710 19 81 - 271019 99, które były przeznaczone na cele inne niż napędowe lub opałowe. Od wyrobów tych podatek akcyzowy został zapłacony, tj. składał deklaracje AKC- 3 z załącznikami AKC-3D Naczelnikowi Urzędu Celnego w K. Oleje smarowe były sprzedawane na terytorium kraju. Zdaniem skarżącego zadeklarowany i zapłacony podatek akcyzowy był nienależny, ponieważ polskie przepisy nakładające podatek akcyzowy na oleje smarowe, przeznaczone na cele inne niż napędowe lub opałowe, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, czy sprzedaży na terytorium kraju - pozostawały w sprzeczności z mającymi pierwszeństwo normami prawa wspólnotowego. Podniósł, że z art. 2 ust. 4 i art. 20 Dyrektywy Energetycznej wynika, że do olejów smarowych, wykorzystywanych do celów innych niż jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania - nie stosuje się Dyrektywy Energetycznej i Dyrektywy Horyzontalnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00