Wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 maja 2019 r., sygn. II SA/Łd 57/19
Pomoc społeczna
Dnia 29 maja 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Joanna Sekunda - Lenczewska, Sędziowie Sędzia WSA Jolanta Rosińska, Sędzia WSA Barbara Rymaszewska (spr.), , Protokolant Specjalista Aleksandra Błaszczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 maja 2019 roku sprawy ze skargi H. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia prawa do zasiłku celowego oddala skargę. a.bł.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 30 lipca 2018 r. H. W. zwrócił się do GOPS w B. o "zasiłek klęskowy w dowolnej wysokości". Na tej podstawie wniósł o przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, w związku z zalewaniem terenu i podtapianiem jego posesji, w wyniku braku odpływu wody ze studzienki melioracyjnej. Uzasadniając prośbę powołał się na zasady udzielania pomocy ze środków z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na przeciwdziałanie i usuwanie skutków zalewania wodą dla rodzin, które poniosły straty w wyniku zdarzeń mających znamiona klęski żywiołowej. Podkreślił, że wysokość szkód powinna być wykazana według obniżenia przychodu i przywrócenia funkcji zniszczonych lub uszkodzonych maszyn rolniczych, narzędzi służących do produkcji rolnej poprzez ich odbudowanie i wykonanie niezbędnych remontów. Gminna Spółka Wodna nie wykonała udrożnienia rowu melioracyjnego, zatem nie zostały zlikwidowane skutki podtapiania.
Decyzją z dnia [...] r. znak: [...] Wójt Gminy B., na podstawie art. 40 ust. 2 i 3, art. 101 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2017 r., poz. 1769 z późn. zm.), odmówił ustalenia na rzecz H. W. prawa do świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w postaci zasiłku celowego w związku z klęską żywiołową spowodowaną podtapianiem - zalaniem terenu gruntów rolnych poza obrębem posesji H. W. poprzez wypływanie wody ze studzienki melioracyjnej z powodu braku odpływu wody z tej studzienki. Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ I-szej instancji przytoczył treść art. 40 ustawy o pomocy społecznej oraz omówił zasady przyznawania zasiłku celowego w związku ze stratami poniesionymi w wyniku klęski żywiołowej, a także cele i zadania pomocy społecznej. Scharakteryzował pojęcie "straty" oraz przytoczył fragment wyroku NSA z dnia 19 czerwca 2015 r., sygn. akt I OSK 68/14, w którym wyjaśniona została funkcja zasiłku celowego. Opisując stan faktyczny sprawy organ wyjaśnił, że w lipcu 2018 r. na terenie Gminy B. nie wystąpiło żadne zjawisko klęski żywiołowej/ekologicznej, powodzi, podtopień itp. Z informacji Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Gminie B. wynika, że nie było prowadzone postępowanie dotyczące szacowania strat i zniszczeń w gospodarstwie rolnym H. W.. W sytuacji wnioskodawcy straty spowodowane są okresowymi opadami deszczu, które nie mają znamion klęski żywiołowej, lecz są wynikiem sposobu gospodarowania. Brak konserwacji urządzeń melioracyjnych ma wpływ na drożność rur melioracyjnych i odpływu wody ze studzienki, co powoduje częściowe zalewanie gruntów rolnych oraz maszyn i narzędzi rolniczych ustawionych w najniższym punkcie gospodarstwa. Woda, która po obfitych opadach deszczu zatrzymuje się w obrębie gospodarstwa nie zagraża budynkom mieszkalnym i nie stwarza bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia osób oraz zwierząt. Natomiast pozostawienie maszyn rolniczych w miejscu zalewania jest indywidualną sprawą zainteresowanego. Z informacji uzyskanej z Gminnej Spółki Wodnej wynika, że H. W. nie zwracał się o udrożnienie rowu melioracyjnego oraz studzienki znajdującej się na jego posesji. W 2017 r. podejmowano próby udrażniania rurociągu wodnego, co skutkowało opróżnieniem studzienki, jednak dalsza próba rozwiązania problemu jest przez zainteresowanego odrzucana. Uwzględniając powyższe okoliczności organ nie znalazł przesłanek uzasadniających przyznanie pomocy w związku z klęską żywiołową.