Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 maja 2019 r., sygn. I SA/Gl 349/18
Egzekucyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Kornacki (spr.), Sędziowie WSA Dorota Kozłowska, Anna Tyszkiewicz-Ziętek, Protokolant Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 maja 2019 r. sprawy ze skargi Wójta Gminy M. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia [...] nr [...] w przedmiocie kosztów egzekucyjnych 1) uchyla zaskarżone postanowienie, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
1. Wójt Gminy M. wniósł skargę na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej: DIAS) w przedmiocie obciążenia wierzyciela kosztami egzekucyjnymi.
2. Stan sprawy przedstawia się następująco.
2.1. Naczelnik [...] [...] Urzędu Skarbowego w S. (dalej: NUS) prowadził postępowanie egzekucyjne wobec A S.A. w K. na podstawie 13. tytułów wykonawczych, wystawionych przez Wójta Gminy M. z dnia [...] r. o numerach od [...] do [...].
W dniu 24 kwietnia 2013 r. NUS nadał w/w dokumentom klauzule o skierowaniu do egzekucji, a ich odpisy doręczył zobowiązanej spółce w dniu 25 kwietnia 2013 r. poborca skarbowy, który również dokonał pobrania pieniędzy od spółki, na częściowe zaspokojenie należności. Poborca skarbowy częściowego pobrania egzekwowanych kwot dokonywał również w dniach: 29 kwietnia 2013 r., 7 maja 2013 r., 9 maja 2013 r., 14 maja 2013 r., 21 maja 2013 r., 28 maja 2013 r., 31 maja 2013 r., 7 czerwca 2013 r., 12 czerwca 2013 r., 14 czerwca 2013 r., 20 czerwca 2013 r.
Postanowieniem z [...] r. NUS umorzył postępowanie egzekucyjne prowadzone wobec spółki na podstawie wymienionych tytułów wykonawczych. W uzasadnieniu wskazał, że podstawą wszczęcia egzekucji była nieostateczna decyzja Wójta z [...]r. określająca zobowiązanej spółce wymiar podatku od nieruchomości za 2008 r., której nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Jednakże postanowienie o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności zostało uchylone przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. W tym stanie rzeczy NUS przyjął, że egzekwowany obowiązek nie jest wymagalny i należy na podstawie art. 59 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1201, ze zm. - dalej: u.p.e.a.) postępowanie egzekucyjne umorzyć.