Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 kwietnia 2019 r., sygn. III SA/Po 9/19
Celne postępowanie; Celne prawo
Dnia 16 kwietnia 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Sachajko Sędziowie WSA Ireneusz Fornalik WSA Szymon Widłak (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Sławomir Rajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 kwietnia 2019 roku przy udziale sprawy ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] listopada 2018 roku nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na korzystanie ze statusu upoważnionego odbiorcy oddala skargę
Uzasadnienie
I.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (dalej: "DIAS") decyzją z [...] kwietnia 2017 r., nr [...], cofnął [...] (dalej: "strona", "skarżący"), prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą [...], pozwolenie nr [...] z [...] października 2015 r. na uproszczenie przy zamykaniu procedury tranzytu z zastosowaniem karnetu TIR w systemie NCTS (dalej: "pozwolenie").
Na skutek złożonego odwołania DIAS decyzją z [...] stycznia 2018 r., nr [...], utrzymał w mocy decyzję wydaną w I instancji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 5 czerwca 2018 r., sygn. akt III SA/Po 165/18, po rozpatrzeniu na rozprawie sprawy ze skargi strony uchylił decyzję wydaną w II instancji.
W uzasadnieniu WSA uznał za prawidłowe ustalenia faktyczne organu. W zaskarżonej decyzji szeroko opisano, jakich naruszeń przepisów prawa celnego dokonał skarżący. Uzasadnienie w tym zakresie w ocenie sądu spełnia warunki, o których mowa w art. 210 § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.). W szczególności prawidłowo wskazano, że skarżący nie prowadził ewidencji umożliwiającej weryfikację salda zabezpieczenia generalnego [...] na moment dokonania wpisu do rejestru procedury uproszczonej. Zaczął ją prowadzić dopiero w odpowiedzi na zalecenia Dyrektora Izby Celnej z [...] czerwca 2016 r. Organ zasadnie zaś wskazał, że strona powinna przechowywać dokumentację dotyczącą ustalania tego salda przez 5 lat i udostępnić ją na każde żądanie organu celnego. Skoro skarżący nie przedstawił stosownej dokumentacji, zasadne było nieprzeprowadzenie przesłuchania 37 osób na okoliczności związane ze sposobem prowadzenia ewidencji umożliwiającej weryfikację salda zabezpieczenia generalnego. Przeprowadzenie tego dowodu zdaniem sądu nie było również konieczne na okoliczność prowadzenia strajku przez funkcjonariuszy Oddziału Celnego w P., ponieważ niezależnie od utrudnień w dokonywaniu zgłoszeń skarżący mógł je dokonywać samodzielnie z zastosowaniem uproszczonej procedury (bez udziału organów celnych).