Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 stycznia 2019 r., sygn. VIII SA/Wa 731/18

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Nawrot (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Artur Kot, Sędzia WSA Iwona Szymanowicz-Nowak, Protokolant starszy referent Małgorzata Domagalska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2019 r. w Radomiu sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w [...] na uchwałę Rady Powiatu w [...] z dnia [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i parkowanie pojazdu w roku 2018 stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Rada Powiatu w [...], na podstawie art. 12 pkt 11 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1868) w związku z art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2017r. poz. 1260 z późn. zm.), podjęła w dniu [...] października 2017 r. uchwałę nr [...] w sprawie wysokości opłat za usunięcie i parkowanie pojazdu w roku 2018 (dalej jako: uchwała).

W uchwale określone zostały koszty związane z usuwaniem pojazdów z dróg na terenie Powiatu [...] i przechowywanie tych pojazdów na parkingu strzeżonym oraz koszty spowodowane wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu.

W uzasadnieniu wskazano, że za przyjęciem stawek określonych w obwieszczeniu Ministra Finansów przemawiał fakt, iż opłaty będą dotyczyć osób, które naruszają przepisy i swoim postępowaniem utrudniają ruch lub stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu. Opłaty te stanowią dochód własny powiatu. Podniesiono również, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, co roku obniża kwotę refundacji od pojazdów przekazanych do stacji demontażu, a kwoty wpłacane przez właścicieli pojazdów ciągle nie pokrywają wydatków powiatu w tym zakresie. Przy określeniu kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu należało wziąć pod uwagę koszt dojazdu do miejsca zdarzenia oraz czynności takie jak załadunek i wyładunek pojazdu. Wskazano, że na wysokość kosztów wpływ ma czas pracy kierowcy, zużycie paliwa, zaangażowanie specjalistycznego sprzętu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00