Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 30 stycznia 2019 r., sygn. II SA/Go 861/18
Ochrona przyrody
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Pauter Asesor WSA Jarosław Piątek (spr.) Protokolant referent stażysta Magdalena Komar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi P. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzewa oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] maja 2015 r. P S.A. Zakład (dalej jako P S.A.) zwróciły się do Starosty z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew rosnących przy linii kolejowej nr [...].
Starosta decyzją z dnia [...] października 2017 r., nr [...], działając na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1727 ze zm.; dalej jako u.t.k.) w zw. z § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1227 ze zm.; dalej jako rozporządzenie) oraz art. 104 k.p.a., zezwolił P S.A. na usunięcie drzewa gatunku dąb szypułkowy rosnącego przy linii kolejowej nr [...], na działce nr ewid. [...] i określił termin jego usunięcia do dnia 31 grudnia 2018 r. W uzasadnieniu decyzji wskazał, iż drzewo rośnie w pasie do 15 m od osi skrajnego toru przy linii kolejowej nr [...], a konieczność jego usunięcia wynika wprost z przepisów u.t.k. i rozporządzenia.
Odwołanie od powyższej decyzji złożyli M. i P.M. podnosząc, iż nie wyrażają zgody na wycięcie dębu rosnącego na ich posesji, gdyż nie stanowi on zagrożenia ani nie pogarsza widoku dla pociągów. Wprawdzie drzewo znajduje się w odległości 10,5 m od linii torów, jednak rośnie około 5 m poniżej torowiska, przez co nie pogarsza w żaden sposób widoczności dla maszynistów i na przejeździe kolejowym. Wyjaśnili, iż drzewo stanowi dla nich osłonę akustyczną, ponieważ natężenie ruchu pociągów w ostatnim roku wzrosło kilkakrotnie.