Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 grudnia 2018 r., sygn. VII SA/Wa 689/18
Zabytki
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Smołucha, , Sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły (spr.), Sędzia WSA Bogusław Cieśla, Protokolant sekr. sąd. Anna Tomaszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 grudnia 2018 r. sprawy ze skargi [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w [...] na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] lutego 2018 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy skreślenia z rejestru zabytków I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rzecz [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w [...] kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] ("skarżąca") jest decyzja Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ("Ministra") z [...] lutego 2018 r., znak: [...], o odmowie skreślenia zabytku z rejestru zabytków, wydana w następującym stanie sprawy:
Decyzją z [...] października 1992 r., znak: [...], Wojewódzki Konserwator Zabytków w [...] wpisał do rejestru zabytków, pod numerem [...], murowany budynek mieszkalny przy ul. [...] w [...], pochodzący z lat 1877-1878. W uzasadnieniu tej decyzji wskazano, że piętrowa kamienica z mansardowym dachem, należąca pierwotnie do [...], jest jednym z pierwszych domów murowanych powstałych przy ulicy [...], a zarazem cennym reliktem XIX-wiecznej zabudowy czynszowej i robotniczej na terenie [...]. Granice wpisu do rejestru zabytków oznaczone zostały na załączniku graficznym, stanowiącym integralną część ww. decyzji.
Pismem z 1 lutego 2017 r. skarżąca (jako właściciel) wystąpiła z wnioskiem o skreślenie z rejestru zabytków ww. budynku. Wniosek uzasadniła znacznym stopniem zniszczenia zabytku, powodującym zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz faktem, że nie przedstawia on żadnych wartości o charakterze historycznym lub naukowym, a nigdy nie przedstawiał wartości architektonicznych (artystycznych).