Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 grudnia 2018 r., sygn. IV SA/Po 833/18
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Donata Starosta Sędzia WSA Anna Jarosz Asesor sądowy WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska ( spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agata Tyll-Szeligowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu [...] grudnia 2018 r. sprawy ze skargi L. S. na zarządzenie Dyrektora Szkoły Podstawowej im. W. B. w D. z dnia [...] lipca 2018 r., nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska Wicedyrektora 1. stwierdza nieważność zaskarżonego zarządzenia, 2. zasądza od Dyrektora Szkoły Podstawowej im. W. B. w D. na rzecz skarżącego L. S. kwotę [...]zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
UZASADNENIE
Dyrektor Szkoły zarządzeniem z [...] lipca 2018r., Nr [...] 01 na podstawie art. 64 ust. 1 oraz art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia [...] grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.) odwołała Pana L. S. ze stanowiska Wicedyrektora Szkoły Podstawowej im. W. B. w D. z dniem [...] lipca 2018r.
W uzasadnieniu Dyrektor wskazała, że z dniem [...] września 2017, wskutek reformy oświaty dokonanej na podstawie przepisów ustawy oraz ustawy z dnia [...] grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60 ze zm., dalej jako "ustawa wprowadzająca"), doszło do przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. [...] w D. w ośmioletnią szkołę Podstawową i włączenie Gimnazjum im. Powstańców W. w D. do Szkoły Podstawowej jako klasy gimnazjalne na mocy Uchwały Nr [...] Rady Gminy D. z dnia [...] listopada 2017 r. Na podstawie art. 238 ust. 2 ustawy wprowadzającej, dyrektor dotychczasowego gimnazjum - Pan L. S. - został wicedyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej. Pan S. przyjął na siebie wszystkie obowiązki związane z piastowaniem stanowiska wicedyrektora.
Dyrektor motywowała, że po dokonanym połączeniu, już od początku roku szkolnego [...], Pan [...] przejawiał negatywny stosunek do dokonanych (na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa) zmian w strukturze organizacyjnej szkoły podstawowej, co manifestował poprzez swoje zachowania - lekceważące odnoszenie się, podważanie autorytetu i kompetencji Dyrektora do prowadzenia spraw szkoły przy innych jej pracownikach. Naruszenia polegały w szczególności na: